Trenger 160 ladepunkter for å unngå ladekrise — bare i Troms

Elbilsalget når stadig nye høyder. Målet om kun elbiler i salg som nye biler i 2025 krever muligheter for lading.

ELBIL: Totalt for hele landet må det komme på plass 5.000 ladepunkter i løpet av de neste seks til syv årene. I tillegg krever nye elbiler med større batterier, kraftigere ladere.  

bil og trafikk

En fersk rapport fra Norges automobilforbund (NAF) viser at det i Finnmark og Troms kreves 235 hurtigladepunkter, 160 av disse i Troms alene.

– Vi trenger både nye og sterkere ladere, og det haster, sier kommunikasjonssjef Camilla Ryste i NAF.

Viktige hovedveier

For å lykkes med overgangen til elektriske biler må politikerne følge opp, mener NAF.

– Nå haster det å få fart på utbyggingen av hurtigladere. Vi trenger et taktskifte, sier Ryste.

- For å unngå ladekrise må politikerne få på plass en god nasjonal ladeplan raskt.

Hurtigladere brukes først og fremst på langtur og da er hovedveiene viktige.

– Det er avgjørende at folk kan lade raskt og lettvint underveis. Da må det være nok ladere, de må fungere og folk må slippe ladekø, sier Ryste.

5000

NAF-rapporten viser at for hele landet må det bygges nær 1.400 nye ladepunkter bare i 2019. De to største ladeoperatørene, Fortum og Grønn Kontakt, planlegger 400-500 i løpet av året, så gapet er stort.

- Vi har allerede kommet skjevt ut. Takten på utbygging må økes raskt, slår Ryste fast.

Totalt for hele landet må det komme på plass 5000 ladepunkter i løpet av de neste seks til syv årene. I tillegg krever nye elbiler med større batterier, kraftigere ladere.