Tar i bruk utradisjonelle metoder

Etter mer enn ti års fravær er Seat tilbake i Norge. Med utradisjonelle salgsmetoder vil de nå et ungt publikum. Modellen Ateca ruller rett inn i et populært segment.

NYE METODER: Importøren ønsker at kundene skal kjøpe Seat over nettet. Det finnes forhandlere, tre stykker, i Oslo, Trondheim og Bergen. I tillegg skal det dukke opp temporære butikker på kjøpesentre rundt omkring.  Foto: Morten Abrahamsen/NTB

bil og trafikk

Seat har ikke til vært salgs i Norge siden 2006. Når merket nå reintroduseres, gjøres det gjennom en beta-testing av framtidens bilsalg. Merket skal i liten grad selges gjennom bilforhandlere — og de tre som finnes i Norge, minner mer om kaffebarer enn salgslokaler for bil.

Det er nettet som gjelder. Her er det lagt opp til at det skal være like enkelt å kjøpe seg en Seat som et par joggesko. Det betyr biler som har faste utstyrspakker uten kompliserte kombinasjoner. Sluttsummen dukker opp etter et par klikk.