Bil i Nord
Gå til

BILGAL: Thor Drechsler har alltid vært lidenskapelig opptatt av bil. Det gjenspeiler seg på kontoret hans.   Foto: Tom Benjaminsen, iNord

Thor (52): – Vi fant ut at vi skulle gi gass

Da koronakrisen traff Norge sto Bil i Nord-ledelsen foran valget om å slå av motoren eller å gi gass. De valgte det siste.

Koronakrisen traff også bilforhandleren sterkt, og de visste fra tidligere større samfunnskriser at nybilsalget ville svikte.

– Alvoret gikk opp for meg da jeg så hvor mange som ble syk og hvor strenge tiltak regjeringen innførte. Da Stortinget for én gang skyld samlet seg og var enig, så skjønte jeg at dette ville føre til store endringer i samfunnet.

Kun 0,25 prosent rente. Sjekk Bil i Nords vårkampanje.

Sikkerhet først

Bil i Nord tok raskt grep. De innførte strenge smitteverntiltak som skulle gjøre det trygt å både komme for å kjøpe bil og for å levere bilen på verksted, dekkskift eller bilpleie.

– Vi har vært tydelig på at vi tar forholdsregler, men vi har vært på jobb. Vi har ansvar for utrykningskjøretøy og ikke minst ansvar for 250 arbeidsplasser her i Nord-Norge. Det er 250 små og store familier som skal tas vare på. Vi permitterte ingen selgere, for de tilfører jobb til resten av organisasjonen. Vi fant ut at vi skulle gi gass, forteller bilforhandleren.

Klikk på videoen for å se hvilke sikkerhetstiltak Bil i Nord iverksatte.



Startet i Svolvær

Det er i år 24 år siden Thor Drechsler og en kamerat startet opp en liten bilforretning i Svolvær. De startet med 400.000 kroner og 13 ansatte.

I dag er Bil i Nord landsdelens største privateide bilkonsern med 250 medarbeidere, 9 avdelinger og en omsetning på 1,5 milliarder kroner.

– Det var tøffe tak, men det gikk faktisk bra fra dag én, sier Drechsler.

Det har ikke bare vært solskinn disse 24 årene, og selskapet har til tider hatt utfordringer. Disse erfaringene gjør at da koronakrisen kom var de «forberedt».

Erfaringen fra tidligere er at nybilsalget stopper opp, men at folk fortsatt trenger bil.

– Vi lanserte med en gang en god bruktbilkampanje. Vi har vært på jobb for å selge de bilene, og så skal biler takseres, repareres og vaskes, sier Drechsler.

Klikk her for å se Bil i Nords bruktbilkampanje.

MILLIARD: Bil i Nord-eier Thor Drechsler feiret i 2018 milliardomsetningen med kake til alle ansatte.  Foto: Trond Tomassen, iNord

Kjøpte opp i raskt tempo

Det er ikke første gang Thor Drechsler gir gass. Etter oppstarten i 1996 tok det ikke lang tid før Bil i Nord kjøpte lokaler på Sortland (´98), overtok Renault og Volvo i Harstad (2000), og etablerte seg på Leknes (2000). I 2002 kom de til Tromsø og Finnsnes, og i 2018 kjøpte Bil i Nord Jakhelln Bil i Bodø, Mosjøen og Mo i Rana. I fjor kjøpte de Vestlofoten Bil på Leknes.

Den store suksessen førte til at Drechsler før jul ble plukket ut som en av to nordnorske finalister i den nasjonale kåringen av "EY Entrepreneur Of The Year".

Les også: Mats (33) valgte Volvos nye elbil

Startet som 8-åring

Drechsler kommer fra Svolvær, og har etter eget utsagn alltid vært «bilgæren». Han fikk sin første «biljobb» som 8-åring.  

– Jeg vokste så å si opp på et bilverksted, og har alltid elsket biler. Jeg begynte å jobbe hos Jakhelln bil, som var en Volvo-forhandler i Bodø, da jeg var 8 år gammel. Der vasket jeg toppdeksel, og gjorde andre sånne småjobber, forteller han.

«Driven» til å være med å jobbe og skape oppdaget Drechsler tidlig: han ble elevrådsformann på ungdomsskolen, nestformann i elevrådet første året på gymnaset, elevrådsformann andre året, og russeformann tredje året. 

Etter tjeneste i Forsvaret reiste Drechsler til Oslo hvor han studerte til siviløkonom, samtidig som han jobbet i Norges største bilforretning, Bilia. I juni 1994 ble derimot faren syk, og Thor reiste hjem til Svolvær for å bistå han.


Utfordringer i nord

Det har ikke bare vært lett å drive i bilbransjen i Nord-Norge. Kostnadene er langt høyere, enn om man driver på Østlandet.

Kompetanseøkning fører til høyere reiseutgifter, bedriftsinterne samlinger koster mer når avdelingene er spredt over hele Nord-Norge og transport av biler koster når avstandene er lange.  

På tross av utfordringene, har allikevel Bil i Nord gjort det godt. Grunnen til det mener Drechsler er sammensatt:

– Vi har hele tiden hatt et stort kostnadsfokus i Bil i Nord, og vi har vært flinke til å pløye pengene tilbake i selskapet. I denne koronakrisen ser vi at det har vært bra. Vi har god egenkapital og god likviditet. Vi står han av, som vi sier i Nord-Norge.

I tillegg til godt bruktbilsalg, så understreker Drechsler at tett dialog med banker og importører også har vært svært viktig.

FORNØYDE KUNDER: Bil i Nord har to år på rad vunnet kåringen Nord-Norges mest fornøyde kunder. Kundeservice står i høysetet, også i krisetider.   Foto: Tom Benjaminsen, iNord

 

Opptatt av fornøyde kunder

Videre har Bil i Nord vært opptatte av å kunne snu seg fort i en bransje i stadig endring, ha humor og medarbeiderfokus. Men aller størst er fokuset på kundene. De siste to årene har Bil i Nord fått utmerkelsen «Nord-Norges mest fornøyde kunder».

Vi har hatt nøyaktig samme fokus på kundene våre i denne tida, og kanskje enda mer. Det skal være trivelig å komme til oss. Vi har også strukket oss langt, og hentet og brakt biler til verksted eller hvis de har kjøpt bil, sier Drechsler.

STØRST: Bil i Nord har i dag 250 ansatte på ni avdelinger over hele Nord-Norge.  

 

Glad i Nord-Norge

For noen år siden innførte Bil i Nord mottoet «Vi tror på Nord-Norge». Thor Drechsler er opptatt av hvor de kommer fra og å skape utvikling i sin egen landsdel.  

For oss er det veldig viktig å opprettholde arbeidsplasser og være tilstede i Nord-Norge. Vi ser også at i denne perioden så har folk ikke reist sørover for å kjøpe bil, som mange vanligvis gjør, men folk har handlet lokalt. Det betyr mye for oss.

Kun 0,25 prosent rente. Sjekk Bil i Nords vårkampanje.

Innholdet i denne artikkelen er ikke produsert av Folkebladets redaksjon, men av Folkebladets markedsavdeling.

Folkebladet er opptatt av et tydelig skille mellom redaksjonelt og kommersielt innhold. Om du opplever at denne eller andre annonser på folkebladet.no/ er utydelig merket, gi oss gjerne beskjed på e-post.