Frontruta Bilglass/Bilpleiesenteret Midt-Troms
Gå til

JUBILEUM: I år er det 25 år siden Steinar Hole startet bedriften Frontruta Bilglass.  

I starten jobbet Steinar (58) både dag og natt for å få bedriften til å gå rundt. Nå kan han feire 25-årsjubileum.

Frontruta Bilglass så sin spede start under Finnsnesmessa i 1994. Siden den gang har utviklinga vært stor. – Jeg kunne aldri sett det for meg, sier daglig leder Steinar Hole.

– Jeg hadde bestemt meg for å begynne med bilglass, og på Finnsnesmessa i 1994 satt jeg og solgte inn oppdrag for å komme i gang, og ha noe å jobbe med i starten. Og det gikk jo veldig fint, forteller Steinar Hole (58).

Jobbet dag og natt

I dag er han daglig leder for Frontruta Bilglass, bedriften han startet i 1994, samt for Bilpleiesenteret Midt-Troms.

­– Finnsnesmessa ble arrangert i november i ‘94, og ved årets slutt hadde jeg satt inn 24 bilruter, forteller Hole.

STARTET ALENE: Da Steinar Hole startet Frontruta Bilglass for 25 år siden, var han helt alene i bedriften. De første månedene skiftet han 24 ruter. I dag har han fire ansatte, blant annet Sigve Bergum.  

 

– Så det begynte bra! Før jeg startet for meg selv, hadde jeg skiftet rundt 30-40 bilruter sammen med en bekjent. Den egentlige jobben min var derimot å kjøre lastebil. I tre år etter oppstarten av Frontruta Bilglass måtte jeg kjøre lastebil i tillegg, for å få endene til å møtes. Da kjørte jeg om natta, sov noen timer på kontoret, og skiftet bilglass om dagen.

Ti år alene

Han legger ikke skjul på at den første tiden som bedriftseier var hard.

– De første ti årene var dette et enkeltpersonsforetak, og det siste året jeg var alene i bedriften skiftet jeg et par hundre ruter, forteller han.

I 2004 kunne Hole ansette sin første medarbeider. Samtidig utvidet Frontruta Bilglass service-porteføljen med bilpleie-tjenester. Fra da av kunne de tilby alt fra lyktepolering, til lakkrens, innvendig rens og lakk-konservering. For å nevne noe.

PLEIE: På Bilpleiesenteret Midt-Troms kan de tilby alt fra lyktepolering, til lakkrens, innvendig rens og lakk-konservering. Her er Tina Guttormsen Grande i arbeid.  

– For fire-fem år siden ble vi del av DITEC-systemet. DITEC har drevet med bilpleie i en årrekke og har gode produkter. Vi får både support og opplæring derfra, og opplever dem som veldig seriøse. Dessuten har de et godt merkenavn, mener Hole.

Delte bedriften

I fjor valgte han å dele opp bedriften i to: Frontruta Bilglass og Bilpleiesenteret Midt-Troms. Totalt omsatte de for over 7 millioner kroner i 2018.

TEAM: I 2004 kunne Hole ansette sin første medarbeider. I dag har han fire, fordelt på Frontruta Bilglass og Bilpleiesenteret Midt-Troms. Fra venstre: Sigve Bergum, Steinar Hole, Tina Guttormsen Grande, Simon Nielsen og Sonny Hoang Nguyen 

– I dag er vi totalt fem ansatte fordelt på Bilpleiesenteret Midt-Troms og Frontruta Bilglass. Bedriften har bare vokst av seg selv, det var ingenting jeg i utgangspunktet hadde en plan om. Jeg kunne nok aldri sett det for meg de første årene, mener han.

Opp mot 700 ruter

Frontruta Bilglass er i dag tilknyttet Norges største bilglass-kjede, RIIS Bilglass, som kjedemedlem. Det gir dem tilgang på support, samt relevant opplæring. Nylig ble også Frontruta Bilglass miljøsertifisert.

TJENESTER: I Frontruta Bilglass bytter og reparerer de ruter på både privatbiler, lastebiler, bobiler og båter. I tillegg legger de på solfilm, foliering og reklame. 

 

– I bedriften skifter og reparerer vi bilglass på både privatbiler, lastebiler, bobiler og båter. I tillegg legger vi på solfilm, foliering og reklame, forteller Hole.

– Årlig bytter vi mellom 600 og 700 ruter.

– Fornøyde kunder

Det har vært en stor utvikling på bilglass siden han startet bedriften på 90-tallet.

– Da sto en stor del av rutene i en enkel gummipakning, og de tok et kvarter å skifte. I dag har rutene en masse sensorer i seg, og det kreves spesialutstyr for kalibrering. Dette utstyret har vi for alle biler, og kundene våre skal kjenne seg sikre på at de kan skifte frontruta si her hos oss, sier Hole.

Kundene kommer ikke bare fra Finnsnes, men fra hele Midt-Troms. Hole tror kundene oppfatter dem som seriøse og kompetente:

– Vi har i hvert fall mange kunder som kommer hit igjen og igjen og igjen. Da tror jeg de er fornøyde med det vi leverer.

Lys framtid

For fem år siden kjøpte Hole tomt på Botnhågen, der bedriftene nå holder hus. Etter at de hadde talt på knappene noen år, turte de til slutt å bygge egne lokaler. 1. juli 2018 sto de klar.

– Da fikk vi 560 kvadratmeter store lokaler, som vi selv har tegnet nøyaktig slik vi ville ha dem. Nå føler vi at vi har lokaler som vi er stolte av, og som får både de ansatte og kundene til å trives!

NYE LOKALER: Siden 1. juli i fjor har de ansatte i Frontruta Bilglass og Bilpleiesenteret Midt-Troms kunnet utføre jobben sin i splitter nye lokaler. På bildet: Sonny Hoang Nguyen. 

I år kan Steinar Hole, og de ansatte, feire 25-årsjubileum for Frontruta Bilglass. Daglig leder selv ser lyst på framtiden for sine to bedrifter:

– Jeg både håper og tror at dette er bedrifter som vil bestå – også etter at jeg takker for meg.

Innholdet i denne artikkelen er ikke produsert av Folkebladets redaksjon, men av Folkebladets markedsavdeling.

Folkebladet er opptatt av et tydelig skille mellom redaksjonelt og kommersielt innhold. Om du opplever at denne eller andre annonser på folkebladet.no/ er utydelig merket, gi oss gjerne beskjed på e-post.