Bil i Nord
Gå til

LÆRLING: Lasse Moe Neeraas er lærling hos Bil i Nord Mo i Rana. 

Lasse (16) er én av flere svært viktige brikker i Bil i Nord

Ungdommene er fremtiden, og derfor er Bil i Nord opptatt av å satse på lærlinger.

I februar i fjor utlyste Bil i Nord en konkurranse der ungdommer i Troms, Finnmark og Nordland kunne vinne et stipend på 10.000 kroner, samt garantert jobb hos Bil i Nord. I mai kunne de offentligjøre at det var Thomas Johansen og Lasse Moe Neeraas som gikk av med seieren, etter å ha levert gode og engasjerte søknader.

Lasse Moe Neeraas var kun 15 år gammel da han vant. Nå fyller han snart 17, og er ferdig med det første av sine fire lærlingeår hos Bil i Nord i Mo i Rana.

– Det har vært et veldig bra år. Jeg har fått skru, og har fått masse lærdom fra de som arbeider her, forteller han selv.

– Det ble som jeg hadde sett for meg, og jeg har fått enda mer lyst til å jobbe i bransjen, legger han til.

 

– Må ta ansvar selv

Daglig leder ved Bil i Nord i Mo i Rana, Roger Storrødvann, er tydelig på at lærlinger er kjempeviktige for dem:

– Det har blitt sånn i bransjen at det er vanskelig å få tak i gode folk, og da må man ta ansvar selv. Vi har fokus på lærlinger, og skal til enhver tid ha lærlinger hos oss på Bil i Nord Mo i Rana, forteller han.

ØNSKER LÆRLINGER: Daglig leder ved Bil i Nord i Mo i Rana, Roger Storrødvann, forteller at de til enhver tid skal ha lærlinger hos seg.  

Per i dag har Bil i Nord i Mo i Rana to lærlinger – Lasse Moe Neeraas og Tom Kristian Åseng. Når Åseng går opp til fagprøve til høsten, vil de ta inn en ny lærling.

– Det kommer forespørsler fra folk som vil være lærling hos oss hver vår og sommer, og mange av de som har vært på utplassering hos oss i løpet av tiden de har gått på skole, får også lærlingeplass, forteller Storrødvann.

Spennende merkevare

Jan Hugo Svendsen, daglig leder i Bil i Nord, forteller at det årlig er plass til mellom 10 og 15 lærlinger i konsernet totalt.

– Det er ungdommen vi skal satse på i fremtiden, så lærlingene er kjempeviktige for oss. Derfor utlyste vi blant annet stipendet i fjor, forteller han.

FREMTIDEN: Daglig leder i Bil i Nord, Jan Hugo Svendsen, understreker at ungdommen er fremtiden, og at lærlinger derfor er kjempeviktig for Bil i Nord.  

Han mener Bil i Nord er en god bedrift å være lærling i.

– Vi er veldig tydelige på hvem vi er og hvor vi skal, vi har en sunn og god kultur. Bil i Nord er en trygg bedrift, og en bra læringsarena som gir gode karrieremuligheter videre. Dessuten jobber vi jo med en av de mest spennende merkevarene: nemlig Volvo.

Artig på jobb

Også Roger Storrødvann er tydelig på at Bil i Nord skal være en god bedrift å være lærling i:

– Vi har dyktige folk som jobber hos oss, og jeg føler meg helt sikker på at opplæringa blir gjort på ordentlig måte. De ansatte bryr seg om lærlingene, og vil at de skal gjøre det bra, sier han.

OPPLÆRING: Tom Kristian Åseng er en av to lærlinger som for tiden jobber på Bil i Nord i Mo i Rana. 

– Dessuten har vi det veldig artig på jobb! Det er en god tone og et godt miljø på Bil i Nord – og det er alfa omega.

Lasse Moe Neeraas trives godt hos Bil i Nord, og ser for seg en framtid i konsernet.

– Hvis det fortsetter sånn som det er nå, så er det helt supert! Jeg har lært mye, og trives. Det betydde mye for meg å vinne konkurransen for et år siden, sier han.

Samfunnsansvar

Gjennom konkurransen ønsket Bil i Nord å stimulere flere til å velge bilfag som yrkesretning, og forutsetningen for stipendet var at ungdommene fullførte læretiden hos Bil i Nord, samt besto fagprøven.

– Vi er avhengige av at dagens ungdom vil bli bilmekanikere, og derfor skal vi ha lærlinger hos oss hele tiden. Vi synes det er viktig å ta samfunnsansvaret, og hjelpe de som utdanner seg til å få et fagbrev, mener daglig leder Roger Storrødvann.

– Det har vært kjempepositivt for oss å få Lasse inn her. Han står på og hjelper til med alt, og han kommer til å bli en veldig god mekaniker!

Innholdet i denne artikkelen er ikke produsert av Folkebladets redaksjon, men av Folkebladets markedsavdeling.

Folkebladet er opptatt av et tydelig skille mellom redaksjonelt og kommersielt innhold. Om du opplever at denne eller andre annonser på folkebladet.no/ er utydelig merket, gi oss gjerne beskjed på e-post.