Bil i Nord
Gå til

Slik kan du styre bilen fra mobilen

Volvo On Call heter mobil-appen, som gjør at du kontinuerlig kan ha kontakt med din egen Volvo. Her er 7 ting du kan gjøre med bilen med kun et trykk på mobilen.

Som bileier må man huske på og forholde seg til mange ting. Mobil-appen Volvo on Call hjelper deg med å varme opp bilen, bestille service og den gir deg til og med beskjed om det er noe galt med dekk-trykket.

1. Sett på varmen

– Den største fordelen med Volvo on Call, er at man kan fjernstarte varmen og dermed slippe å skrape ruta for is. Vi her i Nord-Norge har jo en lang vinter, og det er utrolig deilig å komme ut til en varm og isfri bil, sier salgssjef Tom Karlsen i Bil i Nord.

Du trenger ikke å være i nærheten av bilen for å sette på varmen. Du kan sitte hvor som helst i verden og sette på varmen i bilen, så lenge du har mobildekning. Hvis det er behov for å endre tidspunktet for når varmen skal settes på, gjør du det enkelt med et tastetrykk.

– Hvor lang tid det tar å varme bilen, er avhengig av hvor kaldt det er. Hvis det er mildt, kan du sette på varmen 10 minutter før du går ut, og hvis det er veldig kaldt kan ta det opptil 45 minutter, sier salgssjefen.

Les også: Nå kan du låne ut bilen uten bekymringer

Du kan lett sette tidspunkt for kommende uke eller måneder i app-en, dersom du vet når du ønsker bilen varm. Du kan også gjenta forrige ukes tidspunkter, hvis de samme er gjeldende denne uka.

Det betyr at det også er varmt i bilen dersom du skal kjøre barna i barnehagen. De slipper å sitte med store vinterdresser inne i bilen.

– Når små barn sitter i barneseter, er det mye sikrere dersom de ikke har så mye klær på seg.

BILLIGERE FORBRUK: Salgssjef Tom Karlsen i Bil i Nord sjekker Volvo-appen 3-4 ganger daglig. Han følger mest med på drivstofforbruket og lar det gå sport i å kjøre så billig som mulig. 

2. Sjekk bilens tilstand

Gjennom app-en kan du se den generelle statusen til bilen din.

– Her kan jeg sjekke alt fra dekktrykk, om lyspærene virker og om det er nok spylevæske. Hvis det for eksempel er for lavt trykk i dekkene, får jeg opp varsel. Gjennom app-en kan jeg også bestille service når det er tid for det, sier Karlsen.

3. Følg med på drivstoff-forbruket

– For meg har det gått sport i å kjøre økonomisk etter at jeg fikk app-en. Jeg har en hybrid-bil, og nå kan jeg se at i morges brukte jeg under 1 dl drivstoff på å kjøre til jobb. Jeg kan også se snittforbruket den perioden jeg ønsker.

For hybrider kan du i tillegg til å se drivstoffnivået også sjekke batterinivået, og hvor langt du har igjen å kjøre før du må lade eller fylle.

– Du kan også sette opp tidspunkt i appen for når ladingen skal skje. Med de nye strømmålerne betaler du ut fra tidspunktet du bruker strøm, og da er det billigere å lade klokka 2 om natta enn når du kommer hjem og skal lage middag på ettermiddagen. Sett i kontakten og la appen sette tidspunkt for når ladingen skal skje. Det har jeg gjort, sier Karlsen.

LADBAR HYBRID: Mobilappen Volvo On Call har ytterligere funksjoner for plug-in hybridbiler. Still inn timeren for å kjøle ned eller varme opp bilen, se batteristatus, forhåndsinnstille ladepunkter og mer. 

4. Kjørejournal

I appen kan du også logg start – og slutt på reisen din, og du får senere opp antall kjørte kilometer, varighet og drivstofforbruk.


– Denne informasjonen kan du laste ned, og sende som en fil til eposten din. Dette er en funksjon som letter arbeid i forbindelse med reiseregning og kjørejournal, og dermed er Volvo enkelt å bruke i jobbsammenheng.

Les også: Bente: Det er trygt med app-en, spesielt når jeg kjører i grisgrendte strøk

5. Lås bilen

Glemt å låse bilen? Ingen problem. Hvis du glemmer å låse bilen, får du en alarm etter 15 minutter om at bilen er ulåst. Da kan du enkelt via app-en låse dørene. Du kan også åpne bilen, men da krever det en egen kode. Du kan også kontrollere om vinduer og dører er åpne eller lukket.

– Volvo er opptatt av sikkerhet, også når det kommer til app-en. Bilen skal ikke kunne låses opp, bare for at noen får tilgang til telefonen din.

BILENS TILSTAND: I appen Volvo on Call kan du hente ut mye informasjon om bilens tilstand. 

6. Finn bilen din

I app-en kan du se hvor bilen din står. Bilen vises på et kart og du kan få veibeskrivelser, eller be bilen tute og blinke for rask lokalisering.

Denne funksjonen gjør at du også raskt kan finne igjen bilen din dersom den er stjålet.

7. Få hjelp når du trenger det

Enten du har punktert, fått motorstopp eller har kollidert, sender Volvo hjelp hvor du enn måtte befinne deg. Når en kollisjon registreres vil et varsel automatisk bli sendt til Volvo On Call nødsentral og assistanse dirigeres dit bilen befinner seg.

Bil i Nord har for tiden kampanje på en rekke nye Volvo-modeller.


 

Innholdet i denne artikkelen er ikke produsert av Folkebladets redaksjon, men av Folkebladets markedsavdeling.

Folkebladet er opptatt av et tydelig skille mellom redaksjonelt og kommersielt innhold. Om du opplever at denne eller andre annonser på folkebladet.no/ er utydelig merket, gi oss gjerne beskjed på e-post.