BOTNHAMN: Det var under et møte i Botnhamn fredag kveld hvor samferselsråd Ivar B. Prestbakmo svarte på spørsmål fra lokalbefolkninga i Botnhamn om samferdsel i området.

Hovedtemaet var selvfølgelig helårsferge mellom Botnhamn og Brensholmen. Møteleder Kjetil Renland innledet med et tydelig spørsmål til samferdselsråden:

– Er det klart for fem års prøvedrift?

Ikke 100 prosent

Svaret fra Prestbakmo innbefattet et regnestykke med en bruttokostnad på omtrent 20 millioner. Halvparten er allerede på plass og samferdselsråden regner med å ha det siste er på plass innen november.

Samferdselsråden regner med statlige virkemidler til næring og reiseliv siden ferga er på ene enden av Nasjonal Turistvei. Malangsforbindelsen må også inn som et ordinært samband og det venter han bare på en skriftlig bekreftelse.

– Det er ikke 100 prosent i boks, men jeg kan si at det er 70 prosent sikkert, mer tør jeg ikke si, sa Prestbakmo.

Senest 1.mai

Prestbakmo er tydelig på at dette er et prøveprosjekt på fire eller fem år og at billettinntekter ikke regnes i bruttokostnadene for sambandet.

– Jeg ser for meg at vi får på plass siste biten av finansieringen, men det er ikke aktuelt å starte i januar; tidligst første april, senest første mai. Det er lurt å forholde seg til første mai, fortalte Prestbakmo.

Samferdselsråden har arbeidet med prosjektet i over ett år og tror ikke det blir skrinlagt om han ikke blir sittende som samferdselsråd etter valget i høst.

Dobbel størrelse

– Det blir vanskelig å skyve dette ned i ei skuff så langt som dette er kommet, sa Prestbakmo.

Ønsket er å få på plass ei ferge som har dobbel så stor kapasitet som Helgøy som har driftet de siste sommersesongene.

– Vi har ikke vært i posisjon til å måle trafikken siden tilgangen på trafikken har vært uforholdsmessig stor i forhold til fergestørrelsen. I tillegg har ikke næringslivet på Senja fått delta i vinterturismen i den grad de ønsker, konkluderer Prestbakmo.

Prestbakmo: - Det skjer ikke i morra

Innbyggere og næringsliv på begge sider av Malangsforbindelsen har blitt bekymret for at kystriksvei fra Tromsø til Harstad skal prioriteres før helårsferge og bedre veier til og fra ferga.

- Det skjer ikke i morra, for å si det sånn. Et 30-50 års perspektiv vil være realistisk, forklarte samferdselsråd i Troms, Ivar B. Prestbakmo.

Størrelsen på fergene som har ført biler og passasjerer over Malangen har vært et problem. Nå ønsker samferdselsråd Ivar B. Prestbakmo å få på plass en ferge som er dobbelt så stor. Foto: Rune Ottarsen