6 kjappe spørsmål

1. Hvilken sak brenner du for?

- Manglende skipsfartspolitikk.

2. Hva gjør du for miljøet?

- Kaster aldri søppel på havet.

3. Fisk eller kjøtt?

- Fisk.

4. Hvem vil du ta med til en øde øy?

- Min bror Gunnar, for der har han aldri vært.

5. Hva er du redd for?

- Ulykke langt til havs.

6. Hva mangler i regionen?

- Vedlikehold av veier og offentlige bygg.

+ + + + +

- Var du engstelig for lekkasjer, Robin Trulssen?

- Vi hadde en avdeling fra Håkonsvern, CBRN (chemical, biological, radiological and nuclear) ombord som tok seg av alle målinger. I tillegg hadde vi bombehund om bord som også sjekket lasten. Etter denne klareringen ble lasten kjørt om bord av skipets 35 tons trucker.

- Var det mye last?

- Ble det mange turer?

- Vi hadde 15 anløp i Latakia i Syria fra februar 2014 til slutten av juni, og det var der vi lasta disse kjemikaliene. Skipet ble for øvrig chartret av Forsvaret i desember 2013 og det tok et par måneder å klargjøre skipet før oppdraget ble satt i verk.

- Hva slags kjemikalier var det?

- Det var kjemikalier som kunne brukes til å framstille kjemiske våpen som sennepsgass eller sarin, en nervegass.

- Hvor leverte dere disse kjemikaliene?

- Vi losset dem i Finnland og i USA. I Finland rett utenfor Helsingfors og i USA var det i Port Arthur i Texas. Der ble de destruert.

- Var det mange skip som var med på transporten?

- Det var to skip. Vår båt M/V Taiko og et mindre dansk lastefartøy som het MS Ark Futura.

- Og nå har dere som de første sivile fått Forsvarets operasjonsmedalje?

UTMERKELSE Her får Robin Trulsen utmerkelsen.

- Ja, den fikk vi på Håkonsvern den 12. juni. Den ble tildelt hele mannskapet og det var 20 av totalt 43 som stilte De andre var vel ute og seilte. Alle nordmennene var der. Mannskapet på båten var ganske internasjonalt. I tillegg til oss nordmennene, så hadde vi polakker, filippinere og indisk stuert og telegrafist.

- Følte du det som en stor ære?

- Ja, det gjorde jeg. Det var i hovedsak Forsvaret som tok initiativet til at vi skulle få denne utmerkelsen. Jeg følte at det var på tide at norske sjøfolk får den oppmerksomhet de fortjener. Det har det ikke vært for mye av. Vi kan jo bare tenke på behandlingen av våre krigsseilere. De fikk ingen medaljer og ikke fikk de lønna si heller.

- Du tenker på Nortraships hemmelige fond?

- Ja, det var jo et krigsrisikotillegg som våre krigsseilere fikk på lik linje med de engelske. De engelske fikk tillegget utbetalt, de norskes tillegg gikk inn i et fond. Penger de aldri fikk.

- Fikk dere noe risikotillegg?

- Det gjorde vi og vi fikk det utbetalt.

- Hadde dere marinefolk om bord?

- Det hadde vi og hovedsaklig var det etter et initiativ fra den militære sjefen ombord, kommandørkaptein John Gunnar Refsnes, som gjorde at vi fikk medaljen. Det var også flere krigsskip som lå til havs og passet på oss. Av disse var det to norske, KNM Helge Ingstad og KV Andenes. Forsvarets folk ble dekorert på Håkonsvern den 5. mai og vi den 12. juni.

- Følte dere at dere var trygge?

- Med de folkene fra Forsvaret vi hadde om bord og med deres bevæpning følte vi oss helt trygge. Det var profesjonelle folk, som for øvrig var meget hyggelige å jobbe sammen med. Men for å være helt ærlig, så hadde man antydning til sommerfugler i magen av og til.

- Du dro tidlig på havet?

- I den tiden jeg gikk på realskole og gymnas var jeg på fiske på båter som mine onkler hadde. Vi fiska torsk med småtrål utenfor Finnmarkskysten. Den tiden husker jeg godt, det er ting som har betydd mye for min videre karriere. Vi drev også mye med vedlikehold av båtene og det har jeg hatt med meg siden. Det at du driver med kontinuerlig vedlikehold av en båt er meget viktig, den må alltid være ”ship shape”.

- Når dro du til sjøs for alvor?

- Det var i januar 1974 og det var på linjefart rundt Sør Amerika. De som hadde artium kunne få hyre som offisersaspiranter og det gjorde jeg. Jeg seilte et år med matroshyre minus 100 kroner og et år med full matroshyre. Da fikk jeg fagbevis som matros og hadde fartstid nok til å komme inn på styrmannskolen og få styrmannsertifikat etter skolen.

- Og hvor har du så seilt?

- Jeg har ikke vært i Sørishavet, men ellers så har jeg seilt på alle de andre 6 hav. Nord-Atlanteren og Stillehaver med Sør-Kina havet er nok der jeg har seilt mest.

- Hva har du seilt med?

- Til å begynne med var det stykkgods og da var det linjefart rundt Sør-Amerika. Senere ble det stortankere i Reksten familiens rederier. Da seilte vi fra den Persiske gulf og til Europa med olje. Båtene var for store til å kunne gå gjennom Suezkanalen, så vi gikk rundt Afrika.

- Og etter stortankerne?

- Da ble det noen år på kombinasjonsbåter, båter som tar både olje og tørrlast. Dessuten et par år på cruise.

- Når ble du skipssjef?

- Det var i 2002. Da hadde man nådd toppen, da var man sjef. Som skipssjef har man ganske store fullmakter. Selvfølgelig har man ukentlige møter og diskuterer ting, så det foregår i ganske demokratiske former, men til syvende og sist er det skipssjefen som bestemmer.

- Hva slags skip har du seilt på i de siste årene?

- Jeg er i dag ansatt W. Wilhelmsen Ship Management og seiler på ”Roll on, Roll of”-skip. Det betyr at vi frakter all slags rullende materiell, materiell som kan kjøres om bord og i land igjen.

- Hvem er du?

- Jeg er født og oppvokst på Bjorelvnes. Etter folkeskolen ble det Målselv statsrealskole og så Finnfjordbotn gymnasium før militære. Der tjenstgjorde jeg i Oppklaringseskadronen i Brigaden i Nord-Norge. Etter militære 10 måneder gruvedrift på Spitsbergen og så ble det havet.

- Hobbyer?

- Restaurere gamle hus.

Robin Trulsen (t.h.) får utmerkelsen. Foto: Forsvaret