Finnsnes: Per-Inge Søreng (KrF) viser stolt frem den tre centimeter tykke lefsa, som rommer statusrapporten som skal danne grunnlaget for Lenviks videre arbeid med ny kommunestruktur.
Det eneste punktet kommunestyret var delt på, endte med at forslaget om folkeavstemming ble kasta.
– Med så mange muligheter, vet man ikke hva man skal spørre om i en folkeavstemning. I tillegg må de andre kommunenes avgjørelse tas med i regnestykket, sier Per- Inge Søreng (KrF), som har leda det tverrpolitiske utvalget bak statusrapporten.
I stedet for en folkeavsteming gikk kommunestyret inn for å gjennomføre en opinionsundersøkelse, før kommunestyret skal fatte et endelig vedtak i juni neste år.
Folkemøter
Kommunen oppfordrer grendeutvalgene til å arrangere informasjons- og folkemøter.
– Kommunepolitikerne og adminstrasjonen vil reise rundt på disse møtene. Jeg tror alle politikerne vil legge vekt på opinionsundersøkelsen og folkemøtene, svarer Søreng på spørsmål om hvordan innbyggermedvirkninga vil bli uten en folkeavstemning.
Distriktskonflikter
Finnsnes pekes ut som det naturlige sentrumet i en ny kommune med Lenvik.
Stormene rundt skolene i Kårvik og Fjordgård, er bare to eksempler hvor by og land har havna i konflikt. Søreng håper by- og landkonflikter ikke vil ødelegge for en konstruktiv debatt, og peker på konklusjonen i statusrapporten.
– Selv om Lenvik er den tredje største kommunen i Troms, tror vi det blir vanskelig å stå alene i en tøff konkurranse om arbeidsplasser og arbeidskraft i et lengre perspektiv, står det i rapporten.
Søreng mener den tverrpolitiske enigheta i gruppa viser skillelinja mellom by og land ikke har avgjort den politiske debatten i arbeidsutvalget.
Usikker utforming
Telemarksforskning har anbefalt kommunene å utforme politiske nærmiljøutvalg, for å minske avstanden mellom innbyggere og politikere.
– Vi har ikke diskutert dette noe særlig i gruppa. Representantene er positive til å vurdere slike utvalg, sier Søreng.
– Naturlig lederrolle
Statusrapporten diskuterer ikke hvilke kommuner Lenvik skal gå sammen med.
– Arbeid med å tilnærme seg de andre kommer vil starte på høsten. Ordførerne, som blir valgt inn til høsten, skal stå i spissen. I Lenvik har vi vært bevist tilbakeholden med å opptre som storebror i prosessen. Vi ønsker at kommunene selv skal behandle hva som er best for dem. Men det er naturlig at den største kommunen tar en lederrolle, skyter Søreng inn.
Skryt
– Jeg må skryte av adminstrasjonen, som har lagt ned et enormt arbeid i rapporten. I tillegg må jeg skryte utvalgsmedlemmene, som fra Sv til FrP har vist godt samarbeid. Rapportenn har politiske elementer, men skal ikke ha noen politisk slagside.
Utvalget Søreng har leda inkluderte representanter fra alle partiene i kommunestyret.
Slik vurderes partnerskapene
Kommunene har selv vurdert strukturalternativene til Telemarksforskning. Skalaen går fra en, som er svært negativ, til verdien seks, som er svært positiv.
Bardu, Målselv, Sørreisa, Dyrøy, Tranøy, Torsken, Berg og Lenvik:
Bardu: 1,7
Målselv: 2,3
Sørreisa: 2,5
Dyrøy: 1,9
Tranøy: 3,0
Torsken: 3,9
Berg: 4,5
Lenvik: 4,1.
Alternativ: Bardu: Målselv, Salangen og Lavangen:
Lavangen: 3,9
Bardu: 4,6
Salangen: 4,0 Målselv: 2,7.
Alternativ: Sørreisa, Dyrøy, Tranøy, Torsken, Berg og Lenvik:
Sørreisa: 3,3
Dyrøy: 1,9
Tranøy: 3,0
Torsken: 4,3
Berg: 3,8
Lenvik: 4,0