Å: Anleggsmaskinene som er i arbeid på fylkesvei 224 mellom Å og Rødsand, får det glitre i øynene på bygdefolket på Rødsand. I alle år har de levd med en grusvei som store deler av året har vært nærmest uframkommelig.

Folkebladet-TV: 40 år gammelt veiønske i oppfyllelse

Men nå bruker Troms fylkeskommune 25 millioner kroner på å ruste opp den åtte kilometer lange strekninga. Dreneringa blir utbedret, 50-60 stikkrenner og omfyllingsmasser skiftes og i løpet av september kommer det asfalt.

– Drøm i oppfyllelse

– Dette er en drøm som går i oppfyllelse, sier Inge Jakobsen, som mer enn de fleste har erfart hva det ville si å kjøre på den gamle veien. I 21 år drev han som drosjesjåfør med base på Rødsand.

– Det har vært mer som en heslig kjøretur, sier han.

– Veien har vært dårlig året rundt, og til tider har vi vært helt fri for vei. Unntaket har vært den hardeste vinteren når Vår Herre har frosset alt til, sier Svein Torgersen.

Han forteller at far hans var med og bygde veien i 1923.

– Han fikk 25 øre timen. Det utgjorde cirka 6,50 etter dagens pengeverdi. Lite har vært gjort med veien siden den gangen. Det eneste er at den har  blitt utvidet til sju meters bredde — der den har seget ut på myrpartiene, sier Torgersen ironisk.

Kamp i generasjoner

Kampen for bedre vei har foregått i generasjoner. Og veisaka har vært et fast innslag på bygderevyene.

– Der forfedrene våre sluttet, tok vi over. I 1978 fikk vi kampen inn i mer organiserte former. Da stiftet vi velforeninga, og begynte å markere oss gjennom aviser, blant annet Folkebladet, og i NRK. Vi gjennomførte fire kampanjer. I 2009 var vi tilstede da fylkesrådet behandlet saka, og det ble vedtatt å ta veien inn på det såkalte grusveiprosjektet. Så kom det omprioriteringer og vi ble skjøvet ned. Gleden er stor over at det endelig har blitt vår tur, sier Torgersen.

Livskraftig bygd

Utbedringen mener de er et være eller ikke være for den livskraftige bygda, med 50-60 innbyggere.

– Det er forbausende stor trafikk etter denne veien, og enda mer har det blitt etter at laksenæringa etablerte seg på Rødsand. Vi har også unge folk som har slått seg ned i bygda, sier Rita Pettersen.

Vidar Pettersen peker på at Rødsand er den eneste bygda igjen i Tranøy som har en fiskeflåte med faste kvoter: Tilsammen 380 tonn fordelt på fire båter. Det gir stor verdiskapning.

Rita Pettersen gir ros til entreprenøren for prosjektet, Alta-firmaet Anlegg Nord, som hun sier viser smidighet for å få til en god trafikkavvikling under anleggsperioden. Blant annet er det opprettet en egen Facebook-side hvor folk kan få informasjon om når veien er stengt eller åpen.

Rødsanddagene

– Til helga arrangerer vi Rødsanddagene, og entreprenøren har lovd å ordne veien slik at det skal være godt framkommelig både for bobiler, campingvogner og annen trafikk. Vi ønsker folk velkommen utover, sier Rita Pettersen.

Bygdefolket på Rødsand, her representert ved noen av dem, jubler over at veien til bygda endelig blir utbedret. For tida er entreprenøren, Anlegg Nord fra Alta, i gang på Å med å skifte omfyllingsmasser til stikkrennene. På bildet ser vi fra venstre mot høyre Gerd, Håvard, Line, Hanne, Inge, Astrid, Vidar, Oddveig, Daniel, Sigurd, Svein, Synne, Rita, Eline og Tove. Foto: Vidar Bjørkli