TROMSØ: 1. juli trådte nye avtaler for pasientreiser i Midt-Troms i kraft. I den anledning gikk Helse Nord og Universitetssykehuset i Nord-Norge (UNN) ut med annonser for å informere om situasjonen, blant annet i forhold til hvordan det nye regimet innebærer at pasienter kan bli nødt til å legge ut for drosjereiser.

Her understrekes det også at den nye leverandøren, som er Stein Sørensen persontransport (SSP), ikke kan lastes for midlertidige kapasitetsutfordringer, ettersom de ikke har forpliktet seg til å dekke hele behovet alene.

Frekkere enn frekt

Annonsen får daglig leder i Troms Taxi, Ole M. Johansen, til å se rødt.

ANNONSE Her er deler av annonsen som sto på trykk i flere av fylkets aviser onsdag.

– Jeg blir forbannet. Tenk, her frikjennes de som vant anbudet om pasientreiseordninga, mens vi som tapte får skylda for situasjonen. Det er det glade vanvidd, tordner Johansen.

Onsdag, dagen da den nye ordninga trådte i kraft, strømmet det inn med telefoner fra fortvilte pasienter til Troms Taxi.

– Vi har fått inn hvert fall et 40-talls meldinger, der pasienter har fått bekreftet at transportbehovet er mottatt, men der de senere ikke har hørt noe mer. Jeg snakka blant anna med en kar på Finnsnes som hadde sittet og ventet i 2,5 time, forteller Johansen.

Han synes det er frekkere enn frekt at Troms Taxi skal få skylda for situasjonen, og har bedt UNN pasientreiser om å forklare annonsen som stod på trykk i fylkets aviser onsdag.

– Saken er den at Troms Taxi aldri har fått noe tilbud om oppgjørsavtale. Men UNN forventet at fylkets drosjeeiere skulle kjøre back-up for konkurrenten og ta de turene som var mindre lukurative, sier Johansen, som er klar på at UNN etter hans mening har inngått en avtale med en transportør som ikke har biler eller kapasitet nok.

Ment som informasjon

Innkjøpssjef i Helse Nord, Rune Sætermo, understreker at utgangspunktet for annonsen var å informere pasienter i Midt-Troms at det kan komme endringer i pasientreiseordninga sammenlignet med i dag.

– Vi har hatt et ønske om å få til en avtale med alle parter, inkludert Troms Taxi, om en oppgjørsavtale, men dette ønsker ikke Troms Taxi uten at de får være hovedleverandør. Det innebærer at vi ikke får til et system som det vi har hatt opp til i dag der pasientene bare betaler en egenandel. Dette var viktig for oss å få frem før pasientene opplevde situasjonen i praksis, forklarer Sætermo.