Mefjordvær: – Skal det hete Nasjonal Turistvei så må den være åpen i begge ender, og tre måneder er lite, sier Tommy Schanke Hansen ved Mefjord Brygge AS.

– Uten ferger er Nasjonal Turistvei stengt i endene. Helårsferger er pri en. Staten burde grepet inn for lenge siden og sørget for at helårsferger kom på plass, forteller reiselivsaktøren.

Helårsferger

Han klager ikke og er fornøyd med mye som er gjort, men synes tre måneder drift av sambandet Andenes-Gryllefjord og fire måneder av Brensholmen-Botnhamn er lite.

Med investeringer til mange millioner i toaletter, parkeringer og utkikkspunkt synes han helårsferger må på plass.

– Fylkespolitikerne må sette myndighetene i gir og sørge for at de forstår viktigheten av helårsferger for næringsliv og turistnæring. Senja må bli en helårs destinasjon, forklarer Schanke Hansen.

Satsingsområder

– Nå må de vise at turisme og havbruk er satsingsområdene og sørge for ei ferdselsåre som er åpen hele året, sier Hansen.

Han synes veistandarden er for dårlig, men tror forbedringer kommer i kjølvannet av helårsfergene og økt trafikk.

At veiene på Senja har stort forbedringspotensial ble tydelig da Folkebladet ble med Terje Konradsen i Norsk Bobilforening på bobiltur fra Botnhamn til Gryllefjord.

Dårlig på info

Med to tømmestasjoner, toaletter, parkeringsanlegg, utkikkspunkt og rasteplasser har veistrekningen hatt en enorm utvikling de siste årene, men veistandarden henger veldig etter.

Gleden over vakker natur og gjestfrihet fikk en lett bismak med humpete og smale veier.

– Veiene er for dårlige. De er smale, men har likevel god framkommelighet hvis alle kjører med aktsomhet. Det er bobiler som er over 2,3 meter og det krever en god sjåfør å møte like brede biler på disse smale veiene, forklarer Terje Konradsen.

– Skilting, oppmerking og opplysning er for dårlig. Det må på plass gode infotavler. Slik det er nå er det ikke godt nok, konkluderer Konradsen.

Gulldassen: Parkering og nye toaletter ved det populære stoppestedet Ersfjordstranda. Foto: Rune Ottarsen