SOLLIDALEN: Hansen er bussjåfør for Cominor og er nylig valgt inn i Lenvik Arbeiderparti. Tre dager i uka har han faste turer over Sollidalen.

- Jeg gleder meg faktisk til torsdag og fredag hver uke. Da slipper jeg å kjøre over dalen som er et skrekkeksempel på en fylkeskommunal vei, forteller han.

- Må ha god tid

Folkebladet-TV fikk være med med over dalen. Hullete veier som grunner ut i en eneste stor sølepytt blir man vitne til.

- Jeg har hatt veien som arbeidsplass i 36 år og dette er det verste jeg har sett. Tidligere ble det lagt mye grus på denne veien, men de siste 15 årene har man bare nøyet seg med det mest nødvendige, forteller han.

På toppen av dalen plukker Hansen opp ti til 15 skoleelever som skal rekke første time i Kårvikhamn.  Flere står og venter på veien mot Bjorelvnes.

- Jeg må legge inn god tid slik at elevene faktisk rekker skola, påpeker han.

Må holde på utstyret

Over dalen er det per dags dato både 60- og 80-sone, men Hansen og de andre bussjåførene kan, av sikkerhetsmessige årsaker, ikke holde fartsgrensa.

- Det er rett og slett forferdelig. Vi ser faktisk fram til vinteren. Da har vi gode forhold over dalen. Nå kan vi kun kjøre 20 til 30 kilometer i timen og enkelte steder må vi faktisk stoppe helt opp for å ikke ødelegge bussen, sier han.

- Om vinteren bruker vi normalt 15 minutt over her. Nå bruker vi det dobbelte for å komme oss over på en fornuftig, behagelig og sikker måte, legger han til.

Over dalen må Hansen holde på utstyret som er festet i dash-bordet, slik at det ikke slår seg løs og faller i gulvet.

- Pendlere, hjemmetjenesten, posten, bussjåførene og de som faktisk bor i Sollidalen er avhengige av en skikkelig vei. Det er nok nærmere 100 stykker som benytter seg av fylkesveien hver dag - opptil flere ganger, påpeker han.

- Hver eneste dag er den en bidig kamp for å komme seg til og fra. Det burde vært helt unødvendig, tilføyer han.

Nødens time

- Hvorfor har ingenting blitt gjort, tror du?

- Det kan være flere årsaker. Ingen har satt politisk fokus på dette, og da blir det gjerne avglemt. De med pengesekken kjenner nok ikke til denne veien, sier han.v

Lenvik Ap har programfestet at de skal jobbe for å få grusbelagte fylkesveier asfaltert.

- Fargelegging med grus er ikke tilstrekkelig. Hvor lenge skal man egentlig leve i nødens time? Spør han avslutningsvis.

40 kilometer ny asfalt i sommer

I mars ble det kjent at Troms fylkeskommune skal asfaltere 40 kilometer i Midt-Troms. Sollidalen er utelukket.

Fylkesråd for samferdsel, Ivar B. Prestbakmo (Sp) presenterte i mars hvilke fylkesveier som skal få nytt asfaltdekke i år.

– Men hadde det vært opp til meg hadde det ikke vært noe problem å brukt tre ganger så mye penger på veiene i sommer, sa Prestbakmo til Folkebladet den gang.

- I Troms er det ca 2.900 km fylkesvei, av det er ca 300 km grusvei. Fylkesvei 266 over Sollidalen er dessverre et godt eksempel på hvilke utfordringer en har, sier han i dag.

Ved utgangen av året skal det ses på hvilke grusveier som skal prioriteres for de kommende fire årene.

- Min ambisjon er at flere grusveier skal bli veier med fast dekke, sier han.

Det er ikke mye vei igjen over Sollidalen.
Jostein Arild Hansen må holde på utstyret som er festet i dash-bordet, slik at det ikke slår seg løs og faller i gulvet.
Fylkesråd for samferdsel i Troms Ivar B. Prestbakmo (Sp) har ambisjoner om å legge mer asfalt. Foto: Rune Ottarsen