SØRREISA: Elbiler er i skuddet. For tredje året på rad ble elbil-bestanden doblet her til lands i 2014. Elbilene hadde en markedsandel på 12,7 prosent i fjor. Og over 56.000 elbiler ble registrert i hele Europa i løpet av fjoråret.

Folkebladet-TV: Tesla blir med oss videre

Men er det virkelig mulig å ha en elbil som bruksbil i Nord-Norge, med kalde og snøfulle vintre og lange avstander?

Riktig bil

Ingar Brandhaug og Gunn-Alice Sandeggen ville teste ut nettopp det.

– Vi kjøpte bilen i september, men hadde bestemt oss allerede et år i forveien, forklarer Brandhaug.

STYRES STYRES: Veldig mange av bilens funksjoner kan styres fra en app på telefonen - slik som soltaket. Her forteller Gunn-Alice Sandeggen om den gangen Ingar Brandhaug åpnet soltaket på bilen hjemmefra på sin telefon, mens hun kjørte bilen. – Jeg holdt på å få hjerteinfarkt, ler hun.

Da hadde de nemlig vært i Oslo og prøvekjørt en Tesla Model S. Og etter en halv time hadde de allerede bestemt seg.

– Vi bestemte oss fort, så da var det bare å jakte på den riktige bilen.

Det gikk imidlertid et års tid før den riktige bilen dukket opp. En blå Tesla Model S i Alta skulle etter hvert finne veien til Sørreisa.

– Jeg startet med fullt batteri – og bilen sa at det skulle gå fint å kjøre til Sørreisa. Så da var det bare å stole på den, smiler Brandhaug.

Amcar

Det er ikke vanskelig å se hvilke biler som står de tos hjerter nærmest. Hjemme i stua i Sørreisa har Ingar utstilt fullt av amerikanske modellbiler. Og bruksbilen som røk til fordel for Teslaen var en Dodge Ram med bensin-V8-motor under panseret.

HOBBY Når han ikke er på jobb eller cruiser rundt i Teslaen, befinner Brandhaug seg i garasjen. Presidenten i ACC Målselv har nettopp gått til anskaffelse av en ny løpsbil, nemlig en Chevrolet Camaro. Nå holder han på med å overhale motoren og annet vedlikehold, før han skal konkurrenre med bilen på drag-stripa til sommeren.

– Det er jo mange som har kommentert at akkurat vi skulle kjøpe elbil. «Også du av alle, Ingar», sier Sandeggen og ler.

– Hadde dere kjøpt Tesla om den for eksempel hadde vært tysk?

– Nei, kommer det kontant fra Brandhaug, og et lurt smil.

Han er president i American Car Club of Målselv, og har mer eller mindre alltid sverget til amerikanske biler.

Den andre bruksbilen er for øvrig en GMC Yukon. I tilegg til at det både finnes en Pontiac Trans Am og en 1969 Chevrolet Camaro på gårdsplassen. Sistnevnte er nykjøpt, og er en fullrigget racerbil som Brandhaug skal bruke i dragrace til sommmeren.

– Slapper av

Men det er jo Teslaen vi er her for denne gangen. Etter en kjapp kaffekopp, er vi klar for å kjøre en tur. Jeg har aldri tidligere kjørt en elbil, og har bare en fornemmelse av hvordan dette skal bli.

KAFFE – Den eneste grunnen til å stoppe på bensinstasjonen nå til dags er jo for å få fylt kaffekoppen, gliser Brandhaug.

Det snør til tider ganske kraftig denne aprilkvelden. Den kramme snøen legger seg på veien, og sørger for at vi virkelig skal få oppleve hvordan den bakhjulstrekte Teslaen, utstyrt med piggfrie hjul og 360 hestekrefter, oppfører seg på nordnorske vinterveier.

– Det er veldig kjekt å kjøre denne bilen. Jeg slapper veldig av. Og det er ingen vibrasjoner som du får i vanlige biler som har motor, forteller Brandhaug, mens han setter kursen mot Setermoen for å vise frem hvordan ladestasjonene - eller superchargerene - fungerer.

Og det er ikke vanskelig å skjønne hva han mener. Det er helt stille i bilen, ingen motordur slik som man er vant til å høre. Det eneste man hører er støyen fra dekkene, men det er god lydisolasjon i kupeen. Dermed er det en veldig behagelig opplevelse å legge avgårde på tur i denne bilen.

Prestanda

Og som den sparker i fra. Det er rett og slett en sinnsyk akselerasjon i denne bilen, til tross for at den er relativt tung. Og det er ganske surrealistisk når det hele skjer relativt lydløst. Det eneste stedet man merker farta, er i grunn på speedometeret.

Luftfjæringen som kan justeres i fire forskjellige høyder gjør også at bilen spiser humper og ujevnheter som en drøm. Det føles som om vi flyter bortover veien, og til tross for sin vekt på omlag 2,2 tonn, står den ikke tilbake for noen premium-bil når det kommer til komfort.

– Dette er en helt fullgod bil, påpeker Brandhaug.

Batteriene er plassert helt i bunnen av bilen, noe som frigjør mye plass til for eksempel baggasje. Både under panseret fremme og i bagasjerommet bak kan det lastes inn varer etter en butikktur.

– Vi kjører om lag 300 mil i måneden, så vi merker det godt i pengboka at vi har gått over til elbil, forteller Brandhaug.

Tesla selges med åtte års garanti på hele bilen, og ubegrenset kilometerstand.

– Og bilen trenger ingen service. Om du skulle få anmmerkning på EU-kontroll — så er det bare å ringe til Tesla, smiler Brandhaug.

Kaffe

Han påpeker at den eneste utgiften de har på bilen, er at strømutgiftene hjemme har gått opp med om lag 400 kroner i måneden.

Når vi kommer til Setermoen, viser Ingar frem hvordan superchargeren fungerer. Det er bare å plugge i kontakten.

ELBIL Ingar Brandhaug er strålende fornøyd med Tesla etter å ha kjørt den daglig enhel vinter. Foto: Stian Blindheim

– Hvis vi nå går ned til bensinstasjonen og får en kaffekopp, så er den ladet opp til 80 prosent, forklarer eieren.

Det tar den 120 kW sterke superchargeren om lag en halv time å lade Teslaen opp til 80 prosent.

Men vi har ingen behov for mer lading, så etter demonstrasjonen setter vi kursen tilbake mot Sørreisa.

Men først stopper vi innom bensinstasjonen slik at Brandhaug kan få fylt opp kaffekoppen.

– Det er jo eneste grunnen til å stoppe på bensinstasjonen nå til dags, smiler han.

Stilig

Det finnes nesten ingen knapper i Teslaen. Interiøret er veldig stilig og forseggjort, og domineres av en stor touch-skjerm hvor nesten alle bilens funksjoner opereres.

– Det fungerer veldig greit å operere den under kjøring, siden symbolene er så store som de er, påpeker eieren.

– Jeg har aldri lest en instruksjonsbok. Det er så selvsagt hvordan ting fungerer, fortsetter han, mens har viser frem hva som skjuler seg bak de forskjellige menyene.

Her kan du operere alt fra hvilken musikk du vil høre på,  til hvor høy du vil ha bilen og navigasjon. Og selvfølgelig har du internett, slik at du kan laste ned oppdateringen til hva enn det måtte være, eller finne akkurat den musikken du ønsker å høre på via en app.

Jeg koser meg virkelig når vi kjører tilbake. Alt er så riktig, og et er veldig fascinerende hvor brukervennlig bilen er.

Meninger

– Hva er den største ulempen med å kjøre Tesla?

Brandhaug smiler, og tenker seg godt om.

PEN Det runde, aerodynamiske designet sørger for at Tesla er en veldig pen bil.

– Det verste er at du er livredd for bilen. Det er mange som er i harnisk over at du kjører elbil, påpeker Brandhaug.

– Folk kan komme bort å diskutere og begynner med å spørre litt om bilen, for så å begynne å legge ut om hvor lite miljøvennlig elbilene egentlig er med tanke på produksjonen av batterier og så videre. Mange bør begynne å lese virkelige fakta, fortsetter han.

Eieren var selv ikke noe stor elbil-fan når de bestemte seg for å gå til anskaffelse av en Tesla.

– Vi bestemte oss for å gå inn med et åpent sinn, og prøve bilen i et år. Og så langt er vi jo veldig fornøyd, smiler han.

– Spørsmålet vi får fra de fleste er jo «Hvordan er den på vinteren?». Men den har jo fungert helt supert. På morgenen når vi står opp, så stiller vi inn på appen på telefonen hvor mange grader vi vil ha i kupeen i bilen når vi skal kjøre. Og så fikser bilen resten, gliser Brandhaug.

Imponert

Når vi nærmer oss avkjøringa fra hovedveien hjemme hever fjæringa seg til øverste innstilling.

– Jeg har stilt inn slik at bilen står på det øverste når vi kjører inn hjemme. Så kjenner bilen seg igjen via GPS-en hvor den er, og så hever den seg automatisk hver gang den kommer hjem, forklarer Brandhaug.

Jeg er mektig imponert. Et par timer i Tesla Model S har virkelig fått det til å gå et lys opp for undertegnede. Jeg er forbløffet over hvor godt sammenskrudd den er, hvor godt den fungerer, og ikke minst for en kvalitetsfølelse du sitter igjen med. Og jeg har ingen problemer med å tro på at den takler nordnorske vinterforhold med glans.

Det eneste jeg ikke forstår, er hvorfor ikke flere kjører rundt i slike biler i dag. Til tross for en litt høy innkjøpspris, vil jo fraværet av service- og drivstoffutgifter raskt kunne kompensere for akkurat det.

Noe bilbytte blir det ikke med det første for Brandhaug i alle fall.

– Det blir nok elbil som bruksbil i overskuelig fremtid. Noen må tilby meg mye penger for at jeg skal bytte ut denne, smiler Brandhaug.