SJØVEGAN: Fylkesråd for samferdsel, Ivar B. Prestbakmo (Sp) presenterte torsdag hvilke fylkesveier som skal få nytt asfaltdekke i år.

Opprettholder

Til sammen i Midt-Troms skal det legges omkring 40 kilometer asfalt. Det skal asfalteres for over 105 millioner kroner.

– Men hadde det vært opp til meg hadde det ikke vært noe problem å brukt tre ganger så mye på veiene i sommer, sier Prestbakmo til Folkebladet

- Det verdt å merke seg at Troms fylkeskommune opprettholder innsatsen på det årlig asfaltprogrammet i 2015 sammenlignet med fjoråret på 105 millioner, til tross for en utfordrende økonomisk situasjon, sier  Prestbakmo  i en pressemelding torsdag.

Plan for Midt-Troms

Hvilke veger som får ny asfalt er valgt ut etter faglig tilråding fra Statens vegvesen, basert blant annet på  type trafikk som trafikkerer strekningen, spordybde, jevnhet og trafikkmengde Her er listen over Midt-Troms:

  • Bardu: 2.000 meter, Fv 851 Furuly-Kistefossen.

  • Salangen: 5.900 meter, Fv 84 Sletta-Nattmålskardet.

  • Dyrøy: 7950 meter, Fv 84 Bjørkebakken- Elvevoll og Elvevoll - Rundhaugen, samt 400 meter, Fv 852 Elvevoll- Brøstadbotn.

  • Sørreisa: 2.650 meter, Fv 86 Sørreisa kirke- Hemmingsjord.

  • Tranøy: 8.610 meter, Fv 224 Å-Rødsand.

  • Målselv 12.260 meter, Fv 855 Buktamo kryss, Buktamo - Karlstad, Karlstad - Høllanes.

Listen inneholder kun ei strekning på Senja, og ikke én eneste meter ny asfalt i Lenvik.

Prisen avgjør

I tillegg til de rene asfalteringsjobbene som skal gjøres, vil det også i løpet av sommersesongen asfalteres på de såkalte grusopprustningsprosjektene på fylkesvei 288 i Balsfjord og fylkesvei 224 i Tranøy. Det er avsatt hhv 30 og 19 millioner kroner til disse prosjektene i 2015 inklusiv oppgradering til asfaltdekke.

Prosjektene er nå ute på anbud og prisene på dette vil være avgjørende for hvor mye som vil bli gjort på disse strekningene. Fylkesråden er optimistisk, til tross for at prisstigningen i denne bransjen har vært betydelig større enn i samfunnet ellers. Det legges med andre ord opp til å asfaltere for godt over 105 millioner i 2015

Lengre strekninger

I år asfalteres det på færre og lengre strekninger enn tidligere år (ca 50 enkeltstrekninger i 2014 mot ca 20 i 2015). Dette er for å redusere kostnadene med rigging av asfaltlegging, og i større grad enn tidligere kunne gjøre seg ferdig med dårlige asfaltstrekninger på et år. Det betyr at færre opplever at akkurat deres dårlige asfaltvei asfalteres pr år, men når det skjer vil lengre strekninger på veien få ny asfalt. Dette er et bevisst valg av strategi for mere kostnadseffektiv asfaltering innenfor de rammene en har.

– Ellers er det slik at det også er en liten reserve for dekkelegging, som vurderes etter at vinter/vår er over i forhold til mulige prekære behov ut over det som ligger her, sier Prestbakmo.