Etter at det i en tid har vært stille rundt hva som skjer med gang- og sykkelveien mellom Silsand og Islandsbotn, kommer dette frem i en pressemelding fra Fylkeskommunen.

– Etter at melding om vedtak nå er sendt Statens vegvesen, vil de sende ut høringsforslaget på offentlig høring og ettersyn før endelig behandles av kommunestyret i Lenvik. Som Fylkesråd for samferdsel og miljø er jeg glad for at vi nå har kommet et viktig steg videre, sier Ivar B. Prestbakmo (Sp) i pressemeldingen.

Redusert kostnadsoverslag

Fra et overslag på rundt 80 millioner kroner for å få på plass denne veien har det vært jobbet for å få ned kostnadene.

–Etter et grundig arbeid og gjennomgang av tiltaket i sammenheng med reguleringsplanarbeidet er oppdatert kostnadsoverslag nå på 56,8 millioner. Som Fylkesråd for samferdsel og miljø er jeg fornøyd med at det er gjort et grundig arbeid og at man har fått ned kostnadene de siste månedene, selv om prosjektets kostnadsanslag er noe høyere enn de grove anslagene man hadde før reguleringsplanarbeidet startet på rundt 40 millioner i 2014, sier Prestbakmo.

Tid

At det har tatt tid for å få fortgang i planene, har vært snakket om både på lokalt politisk plan og blant innbyggerne

på strekningen. Dette rettferdiggjør Prestbakmo.

– Til tross for til dels høylytte reaksjoner lokalt, viser dette at det er riktig å gjøre nødvendige kvalitetssikringer på et relativt stort investeringsprosjekt som dette vil være, og at det skjer i sammenheng med reguleringsplanarbeidet før den endelig behandles, sier Prestbakmo.

Planene

Strekninga for gang-sykkelveg på fylkesvei 86 Silsand-islandsbotn er på rundt 2,7 kilometer. Fylkeskommunen opplyser at enkelte busslommer blir flyttet og alle vil bli oppgradert til universell utforming. I Islandsbotn vil det i tillegg etableres en undergang for planskilt kryssing av Fv 86 til FK Senja sitt idrettsanlegg.

Langs hele strekningen planlegges nytt veglysanlegg.

– Finansieringen av tiltaket vil måtte skje ved låneopptak og avklares gjennom arbeidet med budsjett og økonomiplan 2018-2021 og handlingsplan fylkesveg 2018-2021. 56,8 millioner er ingen liten investeringskostnad for fylkeskommunen og vil innebære krevende prioriteringer, avslutter Prestbakmo.

Ivar B. Prestbakmo (Sp) forteller at finansieringen må skje ved låneopptak og avklares. Foto: Morten Dokka