Det sier tidligere daglig leder for Trenor, Odd Erik Larsen. Resultatet sier han var at vindusprodusenten måtte selges til Natre, for å unngå konkurs.

hadde jobba steinhardt for å komme ájour, da vi fikk beskjed om at vi ikke fikk glassene fra Nicopan. Manglende leveringer gjorde at vi mista kunder, fikk erstatningskrav og dagsmulkter fra kundene. Jeg kan ikke si hvor mye vi tapte på grunn av dette, siden vi også mista mange kunder. At det kosta oss ti millioner kroner totalt, er jeg ikke i tvil om, sier tidligere daglig leder for Trenor, Odd Erik Larsen.

Larsen har solgte seg helt ut av Trenor nå i sommer.

– Dårlig gjort

Etter sommeren 2016 måtte Trenor ha inn frisk kapital.

– Konkursen til Nicopan gjorde at vi måtte finne en annen løsning. Redninga ble at vi fant noen som var villig til å overta Trenor. Dette ble Natre, som nå eier Trenor.

Larsen mener behandlinga fra Nicopan og Jenssen var ikke var verdig samarbeidet de hadde.

Etter konkursen var et faktum, skal det ha blitt umulig å få tak i Jenssen.

– Da vi hørte hva som skulle skje, var Jenssen ikke tilgjengelig. Vi fikk beskjed om at han hadde dratt til Syden, og ikke var tilgjengelig.

Ferie

Nicopans konkurs kunne knapt kommet på et verre tidspunkt for Trenor.

– Det var vanskelig å finne en annen leverandør midt på sommeren. Nicopan var nærmest eneleverandør for oss. Vi har hørt i ettertid at styret vedtok å begjære dem konkurs en måned før vi fikk beskjed. Hadde vi fått beskjed om dette da, hadde vi klart en omveltning, slik at vi ikke ble skadelidende, sier Larsen

At beskjeden kom på sommeren gjorde ikke jobben lettere

–Det er ikke mange i Norge og Sverige kom kunne produsere glassene vi trengte, slik at vi måtte ut i Europa, hvor det heller ikke var lett å finne glassprodusenter. Beskjeden var et skikkelig skudd for baugen, sier han.

Kundekamp

De fikk i land en løsning til slutt, selv om den ikke var optimal.

– Hele produksjonen med flere serier ble påvirka, og det var ikke mulig å innfri leveringstida. Løsninga ble glassleverandører i Polen og Sverige, men det ble mye feil på grunn av andre rutinger og måter å gjøre ting på. Det ble store forsinkelser med døgnmulkter, flere erstatningskrav og vi mista kunder. I vindusmarkedet er det stor kamp om kundene, og det var ikke vanskelig for andre å få våre kunder.

Trenor har ikke brukt Nicopan Nord som leverandør, og benytter i dag leverandørene til Natre.

Daglig leder for Nicopan, Jan Fredrik Jenssen, er spurt om det ble gitt tilstrekkelig informasjon til kundene i forbindelse med konkursen, men har ikke kommentert saka.