Søndag er siste dag Malangsferga er i drift denne sesongen. Da kan mannskapet på MF «Helgøy» se tilbake på fire måneder med fullt kjør på den populære fergeforbindelsen mellom Botnhamn og Brensholmen.

– Sesongen har vært bra i år. Nøyaktig hvor mange passasjerer vi har fraktet med ferga vet jeg ikke, men jeg vil tro at det er stort sett det samme som i fjor, forteller kaptein Tor Kristian Larsen til Folkebladet.

Det er gode, gamle MF «Helgøy» som benyttes på Malangsforbindelsen. Den 38 år gamle ferga har plass til 26 personbilenheter.

– Er det mange som har blitt stående igjen på kaia denne sesongen på grunn av fergekapasiteten?

– Ja, det er mange som har stått igjen, men sånn har det bestandig vært. Det er særlig i helgene vi har opplevd den situasjonen, sier Larsen.

I løpet av sommersesongen har MF «Helgøy» og fergemannskapet sørget for 86 avganger i uka. For kaptein Larsen og hans mannskap er det vemodig å nå avslutte sesongen.

– Vi ser jo ennå at det er masse folk og turister som reiser, og at det fortsatt er et stort behov for denne ferga. Sommeren har vært bare helt fantastisk, og det er egentlig forferdelig at vi ikke har større båt på denne forbindelsen, mener maskinist Gunnleif Johansen.

Han legger ikke skjul på at han synes det er synd med den manglende viljen til å få gjort noe med Malangsforbindelsen, både med tanke på sesong og materiell.

– Man kan jo lura på hva det er slags handlekraft de har disse politikerne som styrer med det her. Folk er forbauset over at det ikke skjer noen ting, og du kan vel si at vi som daglig ser behovet for en større ferge er enda mer forbauset, understreker Johansen.

Har mistet troen

For bare få år siden trodde mannskapet at toppen var nådd da opptellinga etter endt sesong viste at 30.000 passasjerer var fraktet over Malangen med ferga. I fjor reiste imidlertid intet mindre enn 51.000 passasjerer med forbindelsen.

– Det vil si at her er folk med ferga fra morgen til kveld, og det blir bare mer og mer. Likevel klarer ikke myndighetene å reagere. Det er nesten som om de ikke klarer å oppfatte situasjonen.

Hvor mange som er blitt stående igjen på fergeleiene i løpet av årene er uvisst, for dette er noe som ikke telles. At det er mange som har havnet i denne situasjonen er likevel sikkert.

– Hvordan er det for dere å måtte la folk stå igjen på fergeleiene?

– Vi blir veldig triste når det skjer, for det er tross alt to timer til vi er der neste gang, og er det sånn at vi har pause – noe vi er pålagt til – kan det gå opp til fire-fem timer før vi er tilbake igjen. Det er forferdelig når vi ser biler med små unger som blir stående igjen. Det de fleste gjør er å forlate køen og kjøre rundt, forteller Johansen.

Troen er likevel dårlig på at noe kommer til å bli gjort i forbindelse med de kommende sesongene. Johansen har heller ikke trua på at det noen gang blir helårsdrift på Malnagsforbindelsen.

– Nei, ser dårlig ut. Nå har det gått 18 sesonger, og vi har ikke kommet lenger enn fire måneder drift i løpet av året. De aller fleste har nok mistet trua på at det blir mer enn det er i dag, i alle fall har jeg gjort det.

Hun sørger for at de får mat i magen

Bente Meyer Johansen fra Botnhamn  er en kioskdame litt utenom det vanlige.

I tre år har Bente Meyer Johansen og mannen stått for kioskdrifta på Malangsferga. Det trives hun godt med, selv om det blir nokså lange arbeidsdager.

– Det er koselig ombord her og jeg stortrives med kioskdriften. Det er så mange hyggelige kunder og bare glade fjes å se, og så er det helt utrolig flotte folk jeg jobber sammen med, smiler Johansen.

En uvanlig kombinasjon

I kiosken går det unna med pølser, landganger og kioskvarer, men det er spesielt vaflene kundene setter pris på.

– Jeg passer på at vaflene alltid er ferske, avslører Johansen.

Kioskdrifta pågår for fullt i løpet av de fire månedene fergesesongen pågår. Johansen kan fortelle om et godt trykk fra sultne kunder.

– Hva gjør du resten av året?

– Da er jeg hjemme og jobber gjennom mitt eget firma, Bentes seriøse spålinje. Jeg spår folk, så det er å hjelpe folk på en litt annen måte enn det jeg gjør her på ferga, ler Johansen.

Godt med et avbrekk

– Det er litt av en kombinasjon – kioskdrift og spåhjelp?

– Egentlig er det en ganske stor forskjell på de to tingene, men jeg trives med det lille avbrekket jeg får i løpet av de fire månedene her på ferga. Det er en annen måte å komme ut og møte folk, sier Johansen.

– Opplever du at folk ber om å bli spådd her i kassa?

– Det er mange som spør når jeg skal spå dem, og det vil jeg jo gjerne også, men jeg har som regel ikke tid når jeg er her i kiosken – for her er det alltid enormt mye å gjøre, smiler Johansen.

Stabil, men liten: MF «Helgøy» begynner å dra på årene og fyller dette året 38 år. Ferga er stabil, og har ikke hatt en eneste kansellering denne sesongen, men støtt og stadig oppleves det at ferga er alt for liten til å håndtere pågangen. Foto: Maria Holm Simonsen
Sesongslutt: 27. april startet sesongen for fergeforbindelsen mellom Botnhamn og brensholmen. 3. september avsluttes årets sesong. Foto: Maria Holm Simonsen
Vaffellukt: Reisende på ferga finner ofte veien til kiosken gjennom vaffellukta forteller Bente Meyer Johansen. Foto: Maria Holm Simonsen
trykk: Sammen med mannen drifter Bente Meyer Johansen kiosken på Malangsferga. – Her er det fullt trykk, forteller hun. Begge foto: Maria Holm Simonsen Foto: Maria Holm Simonsen