I juni sendte et samstemt Lenvik kommunestyre en uttalelse til Ivar B. Prestbakmo, fylkesråd for samferdsel i Troms. I denne ble det etterlyst handling for å få på plass gang- og sykkelsti på fylkesvei 86 på Silsand, fra Best-stasjonen til Islandsbotn.

Nå har svarbrevet fra Prestbakmo kommet. Her redegjør han om midlene som er satt av til planlegging av gang- og sykkelstiprosjektet nå i 2017, og at forslag til reguleringsplan er under utarbeiding. Prestbakmo opplyser imidlertid også at det ser ut til at kostnadene for prosjektet blir vesentlig høyere enn den anslåtte kostnadsrammen på 45 millioner kroner. Han påpeker videre de store økonomiske utfordringene Troms fylkeskommune baler med, men også at ny handlingsplan for fylkesveg og prioritering av prosjekter for perioden 2018-2021 vil bli behandlet i fylkestinget i desember.

Midt-Tromspakken

Setningene i slutten av Prestbakmos svarbrev vekker imidlertid oppsikt. Nemlig at fylkesrådet vurderer det som hensiktsmessig at realisering av gang- og sykkelstiprosjektet vurderes i sammenheng med Midt-Tromspakken.

Setninga bekymrer Lenvik-ordfører Geir-Inge Sivertsen.

– Jeg skjønner selvfølgelig at Prestbakmo ikke kan forskuttere noe i forhold til budsjettet som skal behandles i desember. Jeg er imidlertid litt bekymra over svaret om at man er i ferd med å senke ambisjonsnivået på fylkestinget til at man ikke har til hensikt å bevilge de nødvendige pengene, men heller skyve det her foran seg og prøve å legge det inn i en fremtidig Midt-Tromspakke, sier Sivertsen.

Han viser til at Midt-Tromspakken har en usikker fremtid både med hensyn til prosess og tidshorisont. At gang- og sykkelstiutbygginga skal havne i samme scenario mener Sivertsen er uholdbart.

– Reguleringsplanen i forbindelse med gang- og sykkelstiprosjektet er forventet ferdig rundt årsskiftet, og vil være klar til behandling tidlig på nyåret. Da er det egentlig ingen grunn til ikke å sette igang prosjektet, vel og merke hvis fylkestinget i desember bevilger penger til oppstart – noe som både er forventet og forespeilet, poengterer ordføreren.

Forsøk på utsettelse

Frp-politiker Line Miriam Sandberg, som fremmet uttalelsen som ble vedtatt i kommunestyret i juni, går så langt som å kalle formuleringa i Prestbakmos som respektløs.

– Midt-Tromspakken er vedtatt av flere kommuner i lag, noe som fylkesrådet burde vite. Å prøve å dytte gang- og sykkelstiprosjektet inn i Midt-Tromspakken har kun et formål, og det er å prøve å utsette prosjektet ytterligere, mener Sandberg.

Hun påpeker at man nå har ventet i 20 år på gang- og sykkelsti på den trafikkfarlige strekninga på Silsand.

– Som fylkesråd for samferdsel burde man lyttet til kommunene, og hatt forståelse for hvilken viktig sak dette er, men Prestbakmo har egentlig bare kjørt slalåm og kommet med den ene unnskyldninga etter den andre. Nå må denne strekninga prioriteres, understreker Sandberg.

– Ikke et hinder

Ivar B. Prestbakmo (Sp) sjøl opplyser at det at gang- og sykkelsti på Silsand ses i sammenheng med Midt-Tromspakken ikke er til hinder for oppstart av prosjektet i 2018, gitt at fylkestinget går med på låneopptak for finansiering når budsjettet vedtas i desember.

– Hvorfor bringe Midt-Tromspakken på banen nå i forbindelse med dette prosjektet?

– Poenget er, som jeg også opplyste i mitt svarbrev, at det ligger an til at gang- og sykkelstiprosjektet på Silsand kommer til å koste betydelig mer enn de på forhånd estimerte 45 millioner kronene. Hvor mye mer avhenger av hvilke løsninger man går for, det ligger nemlig noen valgmuligheter der som enten gjør prosjektet dyrere eller eventuelt mye dyrere. Avhengig av hva man velger, vil det få konsekvenser for hva vi senere kan bidra med til Midt-Tromspakken. Derfor var jeg nødt til å formulere meg slik jeg gjorde i mitt svarbrev, sier Prestbakmo.

– Line Miriam Sandberg mener dette er et forsøk på å nok en gang utsette gang- og sykkelstiprosjektet. Har hun rett i det?

– Nei, hun har ikke rett i det. Dette handler om å se ting i sammenheng, og har ikke noe med når det blir oppstart på Silsand, poengterer fylkesråden.

Han viser igjen til at det er fylkestinget som i desember må ta stilling til spørsmålet i forbindelse med behandling av handlingsplan for fylkesveg 2018-2021, samt budsjett og økonomiplan 2018-2021.

– Her prioriteres også investeringsprosjektene, blant annet gang- og sykkelsti Silsand-Islandsbotn, som jeg vil prioritere. Før denne tid er vi avhengig av flere avklaringer fra Lenvik kommune knytta til komunalt vann/avløp, noe som vil ha betydning for kostnaden på prosjektet, påpeker Prestbakmo.

Han poengterer for øvrig at han har formidlet sin stilling i saken tidligere.

– Noen ønsker tydeligvis å skape et inntrykk av at noe annet er tilfelle, men det blir altså helt feil, avslutter han.

Sammenheng: Ivar B. Prestbakmo avviser at det forsøkes å utsette gang- og sykkelstiprosjektet på Silsand. Foto: Tom Benjaminsen
20 år: I 20 år har man ventet på gang- og sykkelsti på strekninga fra Best-stasjonen til Islandsbotn. Foto: Kristian Rothli Foto: Kristian Rothli