Det sier ordfører i Torsken Fred Flakstad. Nå er nemlig en viktig milepæl nådd i arbeidet med å rassikre fylkesvei 243 Sifjordbotn-Røyrnesbukt på Senja. Onsdag lyste Statens vegvesen ut første del av jobben med skredsikringen. Noe som for mange er et viktig signal om at prosjektet blir en realitet.

– Det er helt fantastisk, helt utrolig bra, sier Flakstad.

– Dette er et av de gjenstående prosjektene i Torskenpakken, men det er også ett av de viktigste, sier Flakstad og peker på at det i Sifjordbotn går ras hele året og at det er et område hvor det daglig blant annet ferdes skolebarn og barnehagebarn.

– Vi har vært tålmodig og ventet på dette lenge. Nå når det endelig kommer så er det svært kjærkomment, og et viktig signal for hele bygda om at nå kommer det. Det er nok mange som gleder seg i Torsken i dag, sier Flakstad.

Totalkostnad på 110 millioner

Det er Statens vegvesen som bygger rassikringstiltaket på vegne av vegeier Troms fylkeskommune som har bevilget pengene. Prosjektet har en totalkostnad på 110 millioner kroner.

Det er de første 600 meterene på fylkesvei 243 til Flakstadvåg som er rasfarlig.

– Vi skal bygge en ny vei fra Sifjord og over fjorden til Røyrnesbukt slik at vi unngår det rasfarlige partiet, forklarer prosjektleder Geir Østvik i Statens vegvesen.

Fjordkryssingen planlegges med fylling og bru.

– Vi skal fylle 500.000 kubikk masser i sjøen og bygge en bru på 45 meter, sier Østvik.

Starter opp på senhøsten

Arbeidet som onsdag ble lagt ut på anbud er sjøfyllingen. Arbeidet med brua blir ikke lyst ut før neste år.

– Vi regner med at selve arbeidet kan starte i månedsskiftet mellom november og desember i år, sier Østvik.

Anbudsåpningen er satt til 11. oktober. Sjøfyllingen skal være ferdig innen 1. juli 2019.

– Trafikanter må nok belage seg på endel anleggstrafikk i området mens arbeidet pågår. De massene vi skal fylle ut med skal vi hente fra fjordbotn helt inne i Sifjord, og det blir derfor anleggstrafikk i begge retninger, sier Østvik.

Han sier arbeidet med selve brua vil få oppstart senere i 2019, og om alt går etter planen vil den nye veien over fjorden stå ferdig sommeren 2020.

Veien under Stortinden i Sifjordbotn har vært åsted for en rekke snø- og steinras. Nå erstattes veien av bru. Foto: Halvard Pettersen