- Det er både spenstig, kjærkomment, innovativt og modig. Og det er også helt rett, sier reiselivssjef Line Miriam Sandberg i Visit Senja om hotellplanene på Husøy.

Spektakulært

Rolf Bjørnar Tøllefsen planlegger et spektakulært hotell med panoramautsikt beliggende oppe i fjellsiden i svingen ned mot Husøy. Det skal bli 6.600 kvadratmeter stort, ha 90 rom, spa-avdeling, sky-bar, og samtidig være et kurs- og konferansehotell. Det vil koste 200 millioner kroner og får han det som han vil skal det stå ferdig allerede i 2020.

- Vi har et marked å ta av, som vi enda ikke har klart å hente ut effekten av. Og årsaken til det er at vi faktisk ikke har nok overnattingskapasitet på Senja, sier Sandberg.

Tilskudd

Hun sier hotellet således vil bli et viktig tilskudd for helårsturismen.

- Vår region kunne hatt atskillig bedre tilrettelegging for aktiviteter på helårsbasis enn det vi har i dag, om vi hadde hatt større overnattingskapasitet og fasiliteter.

Dessuten, reiselivssjefen mener hotellet vil tiltrekke seg et nytt marked av turister, samtidig som det vil styrke kurs- og konferansetilbudet i regionen.

Kjørte rundt

Sandberg forteller om noen gjester som var innom turistkontoret. De hadde en base hvor de overnattet, og så kjørte de rundt på øya om dagene.

- En fasilitet som det Rolf Bjørnar har løftet fram her vil gjøre at vi har et større, bredere tilbud som vil gi økt trafikk til alle. Nettopp fordi turistene vil ha en base som de kan dra ut i fra. Turistene vil oppleve mest mulig på kortest mulig tid.

Sandberg tror hotellet vil styrke reiselivet i hele regionen.

- Økt aktivitet skaper mer aktivitet for alle. Vi er for små og for få til å drive med konkurranse. Dette er en gave for regionen.

- Veldig positivt

- Det er veldig positivt at Senjaregionen ruster seg til å ta imot turistnæringen som øker, sier NHOs regiondirektør for Troms og Svalbard Målfrid Baik.

Nylig skrev Folkebladet om NHOs kommune-NM, hvor NHO rangerer norske kommuner og regioner etter vekstkraft og attraktivitet, hvor Senjaregionen viser en sterk utvikling over tid.

- Regionen har en positiv utvikling og det er viktig at man bygger opp for å bære utviklingen. Senjaregionen kan vise til en trafikkøkning på 31 prosent fra 2014 til og med 2016, og om man tar med sommertrafikken i år vil det nok vise en enda større økning, sier Baik.

- Sengeplasser er viktig, men de alene sikrer ikke robusthet i denne næringen. Man må tenke på helårlig aktivitet for å bygge opp en stabil næring, sier Baik.

- Sprekt prosjekt

Eier og daglig leder for Hamn i Senja, Ole-Henning Fredriksen, har også fått med seg Tøllefsens planer.

– Umiddelbart synes jeg det virker som et spenstig og sprekt prosjekt. Jeg er av den oppfatning at Senja fortsatt har en stor vekstmulighet når det kommer til turisme, og da er det positivt at flere kommer inn og drar lasset videre, sier Fredriksen.

Han bemerker videre at overnattingskapasitet i seg selv ikke vil få turistene til å strømme til Senja.

– Overnattingskapasitet er så klart viktig, men det som er ekstremt viktig er at en har et produkt og et marked. Veksten vi har opplevd de siste årene på Hamn i Senja er som følge av de gode opplevelsene og aktivitetene vi har hatt å tilby turistene. De kommer ikke av seg selv. Det har gått sakte men sikkert, og vi har jobbet intenst med å bygge frem en vinterturisme på Senja. Vi må gi turistene en årsak til å reise hit, og så lenge dette gjøres er vi positive til mer overnattingsmuligheter på øya.