– NH90 kan fint brukes som transportstøtte til Hæren, sa forsvarsminster Ine Eriksen Søreide til Folkebladet tirsdag.

Både Målselv-ordfører Nils Foshaug og hovedtillitsvalgt for Hæren i Nof, Pål B. Nygaard, reagerer sterkt på uttalelsen.

Utrolig skuffende

– Den måten forsvarsministerten prøver å selge inn dette på er uærlig. Det er helt utrolig at hun kan mate på med dette budskapet. Det er utrolig skuffende at hun tydeligvis ennå ikke har skjønt at man ikke kan bruke samme kapasitet to steder samtidig, sier Nygaard.

– Alle kjører med blålys, men har hver sine helt dedikerte oppgaver. Slik er det med helikoptrene også. NH90-helikoptrene er ment for sjø, mens Bell 412 er ment for land. Forsvarsminsteren kan ikke ha skjønt det grann, sier Nygaard.

Ti ganger større

– Hvilken kapasitet har NH90 i en krise? Da er de opptatt med oppdrag på havet. Og med det fokuset som er på økonomi i Forsvaret kan man jo lure på hvilken samtrening NH90 skal ha med Hæren, når det koster tigangen mer å drifte NH90 som Bell 412, sier Foshaug.

– NH90 klarer ikke per dato å oppfylle flytiden på havet. Da blir det et direkte falsum å tro at helikoptrene også skal kunne drifte for Hæren, skyter Nygaard inn.

Foshaug mener en løgn ikke blir en sannhet selv hvor mange ganger den gjentas.

Hvilke penger?

Eriksen Søreides uttalelser om satsing på Hæren hjelper ikke akkurat på humøret til Nygaard og Foshaug.

BESØK Forsvarsminister Ine Eriksen Søreide besøkte Arctic Race og flystevnet på Bardufoss på fredag. Samtidig hadde hun samtaler både med Hæren og luftvingen. Foto: Jan-Erik Bergstad

– Hun sier det er satt av milliarder til Hæren. Hvilke penger? Det hun snakker om er etter 2024. Imens har Hæren Leopard 2 stridsvogner fra 1982 som holder på å ry ihop. De synger på absolutt siste verset. Vi må ha nye stridsvogner nå, og ikke langt etter 2014. Når hun sier at det er satt av milliarder av kroner til Hæren er det politisk retorikk av aller verste sort, sier Nygaard.

Bakteppe

Nygaard og Foshaug mener bakteppet når det gjelder manglende satsing på Hæren er de enorme kostnadene Luftforsvaret påfører Forsvaret med oppbygging og overskridelser på Ørland, Værnes, Rygge og Evenes.

– Ministeren sier det ikke koster penger å ta i bruk Rygge. Da må hun sette seg inn i EBA (eiendom, bygg og anlegg, jour. anm.). Det må brukes store ressurser på å bygge Rygge opp som base fordi det ikke er gjort noe som helst med bygningsmassen på mange år i påvente av at basen skulle legges ned, sier Nygaard.

Ikke historisk satsing

Ordfører Nils Foshaug er heller ikke imponert over det regjeringen kaller en historisk satsing på Forsvaret og Hæren.

– Da må vi tilbake til 1960-tallet. Det er lagt fram en LTP (langtidsplanen for Forsvaret, jour. anm) med vekst, ja, men det må vises i praksis. Det er lett å lage 15 brigader på papiret, mener han.

– Landmaktutredningen er rent politisk taktikkeri. Telmark bataljon halveres og en bataljon legges i møllpose (2. bataljon på Skjold som mobiliseringsavdeling, jour. anm). Det vi ser er en historisk nedprioritering av Hæren, smeller Nygaard.