Oppdrettsbedriftene på Senja omsatte for 4,5 milliarder kroner i fjor, som var 1,8 milliarder mer enn året før.

Stortingskandidat for Troms FrP, Kristian Wilsgård, mener man må satse på sjømatveier, for å bygge opp om veksten i havbruksnæringa.

Forhandlingskrav

Ved å overføre veiene fra fylket til staten, mener han man sikrer satsing på sjømatveiene.

– Sjømatklyngen Senja har identifisert en rekke flaskehalser for å forbedre fremkommeligheta. Dersom FrP får fornya tillit, skal sjømatveiene inn under forhandlingene i ny regjering, sier Wilsgård, og sier partiet sentralt stiller seg bak dette kravet.

– Regjeringa har innhenta etterslep på riksveiene, og nå står fylkesveien for tur. Den beste måten på å gjøre dette er å overføre de til statlig nivå. Fylkeskommunen får midler, som de disponerer fritt. Ved å overføre veiene til staten tror jeg vi kan løfte standard langt mer enn å overføre direkte midler til veiene.

– Valgkampsjippo

Fylkesråd for samferdsel i Troms, Ivar Prestbakmo (Sp), stempler dette som et rent valgkamputspill.

UENIG Fylkesråd for samferdsel i Troms, Ivar Prestbakmo, sier at fylket står nærmere utfordringene, og derfor er bedre ruste til å opp veiene der det trengs mest.

– Nå har FrP hatt fire år i regjering på å gi mer penger. Dette er bare valgkampsjippo. Det er bare å gi mer penger til fylkeskommunen så skal vi ruste opp veiene, sier Prestbakmo.

Han har dårlig tro på at en omklassifisering vil gjøre det bedre, da fylkeskommunen har større nærhet til hvor behovene er størst.

– Nå er det en gang slik at vi i fylkeskommunen har dokumentert det her med sjømatveier. At vi står nærmere gjør det lettere å se hvor pengene trengs, fortsetter Prestbakmo.

– Vi har allerede sett effekten oljenedtur og dette påvirka norsk økonomi. Dette viser at fiskeri og havbruk blir en viktig medspiller for å løfte norsk økonomi.