De mener forslaget, som nå er på høring, vil virke mot målet som er satt for vekst i havnetransporten.

– Vi ser med stor uro på Lenvik kommunes forslag til endringer i anløpsavgiften for Lenvik havn. Vi vet at det nasjonalt er bred politisk enighet om å satse mer på sjøtransport og overføre mer gods fra vei til sjø. Forslaget til ny anløpsavgift for Lenvik Havn vil tvert imot ha motsatt effekt. Det er sterkt beklagelig, skriver de i et høringssvar til kommunen.

Kystrederiene representerer over 300 skip i nærskipsfart, hovedsakelig engasjert i norsk kystfart.

Mulkter

Kystrederiene mener nivået på mulktene er foreslått alt for høyt.

– Havnen varsler store tvangsmulkter, opp mot ti ganger foreslått avgift, dersom et fartøy ikke melder ankomst eller forlater kommunens sjøområder uten å gi beskjed. Dette er å etablere et strafferegime som ikke er formålstjenlig, mener de.

Avgiftene til kommunene skal dekke kostnadene de har til havnedrifta, og skal ikke være en inntektskilde for dem.

– Staten har gjennom Kystverket kuttet noe i avgiftene for å styrke sjøtransportens konkurranseevne overfor vei. At kommuner nå søker å innføre anløpsavgift oppfatter vi sterkt negativt, skriver de til kommunen.

Brukerbetalt

Interesseorganisasjonen mener det kommuner ønsker å ta, går ut over kostnadene kommunen har.

– Vi oppfatter at Kystverket har ansvaret for farled og sjøområde som den kommersielle trafikken benytter og denne er allerede brukerbetalt. Dette gjelder også i Lenviks sjøområde slik at det ikke er grunnlag for avgiften, skriver de videre.

Kommunen legger opp til at det skal tas avgift fra skip som ankrer opp i kommunens område, og bruker ISPS-terminal.

Havnesjef i Lenvik kommune, Bjørn Fredriksen, sier at han ikke ønsker å kommentere saka mens den er ute på høring.

– Det er ikke naturlig å kommentere enkeltpunkter på nåværende tidspunkt. Det blir heller samla vurdering senere, sier han.