I midten av september møter Hurtigruten en av selskapets ansatte i Nord-Troms tingrett. Selskapet er saksøkt for usaklig oppsigelse.

5. august i fjor gikk det sørgående hurtigruteskipet «Finnmarken» på grunn i Finnsnesrenna, noe som førte til at skipet måtte tas ut av ordinær rute og dokksettes. 470 gjester fikk reisen sin avbrutt.

Som følge av grunnberøringen, ble overstyrmannen på skipet degradert til styrmann. Nå vil han imidlertid prøve nedgraderingen for retten.

- En alvorlig hendelse for oss I løpet av helga eller mandag blir hurtigruteskipet «Finnmarken» dokksatt ved Hamek i Harstad for å sjekkes for eventuelle skader etter grunnberøringen i Gisundet. Usaklig oppsigelse

Mannens advokat, Sigmund Zwilgmeyer Berg fra advokatfirmaet Lykkeberg, opplyser at de oppfatter nedgraderingen som en oppsigelse, men ikke i den form at mannen har blitt avskjediget av Hurtigruten.

Slik det fremgår av sakspapirene, mener mannen at oppsigelsen fra stillingen som overstyrmann er usaklig og at arbeidsgiveren hans har reagert for sterkt.

– Nedgraderingen kom som en reaksjon på at man har hatt en hendelse som skyldes feilnavigering. Det er en altfor streng reaksjon. Det handler rett og slett om hvilket terskelnivå man har her. Spørsmålet er om man kan sanksjonere og straffe slik Hurtigruten har gjort, sier Berg til iTromsø.

MS Finnmarken grunnstøtte i natt Har kansellert alle havner fram til Bodø. Frykter for sikkerhetskulturen

Berg er bekymret for sikkerhetskulturen innad i Hurtigruten som følge av saken.

– På overordnet plan, i en sikkerhetstankegang, er det ganske lite målrettet å straffe feil som er begått av denne typen, da det vil skape mindre åpenhet rundt dem, bemerker han.

Advokaten mener at nedgradering av ansatte som gjør feil kan føre til at flere ikke tør å melde fra, og at man dermed utsetter passasjerer for fare.

– Dette er ikke med på å skape en sikkerhetskultur, fastslår han.

K Dette har aldri skjedd før i nyere tid To hurtigruter ved kai samtidig er et særdeles sjelden syn på Finnsnes. lienten

Den tidligere overstyrmannen arbeider per i dag i Hurtigruten som styrmann, noe han ønsker å fortsette med.

– Men dette er en prinsipiell sak for ham. Det har stor betydning for en mann som har gjort 15 års tjeneste for selskapet, og det uten et eneste uhell, forteller han.

Ifølge Berg er hans klient preget av situasjonen.

– Men han håper på å bli gjeninnsatt som overstyrmann.

Sjøoffisersforbundet opplyser at Berg jobber for forbundet, og skriver i en melding til iTromsø at de ikke har noen ytterligere kommentarer til saken utover det han har sagt.

Hurtigruten kommenterer

Kommunikasjonsrådgiver i Hurtigruten, Svein Harald Lian, skriver følgende i en melding til iTromsø:

«Vi kommenterer ikke personalsaker i mediene. Sikkerheten for våre gjester og ansatte er det aller viktigste for Hurtigruten. Vi jobber på alle nivå systematisk for å styrke våre rutiner og å redusere mulighetene for uønskede hendelser, både av menneskelig og teknisk art. Selskapet gjør grundige vurderinger med dette som bakgrunn, også når det kommer til personalsaker.»