Det bekrefter prosjektleder for drift og vedlikehold i Statens Vegvesen, Knut Øvervoll.

– Det blir en minimumsløsning der vi legger et tynt asfaltdekke over den verste strekninga, såkalt flatelapping, opplyser han.

– Jeg fikk med meg at noen hadde vært ute med spraylakk og skrevet dette på veien i forrige uke, og man skjønner jo at folk er frustrerte. Nå får vi dekket til denne spraylakken, og forhåpentligvis blir frustrasjonen mindre, sier Øvervoll.

Det er Lemminkäinen som skal stå for asfalteringsarbeidet.

– Hvor kostbar er denne operasjonen?

– Det havner på et sted mellom tre og fire millioner kroner.

– Håper det holder lenge

Fylkesvei 229 fra Kvannås til Slettemoen har i mange år vært utsatt for elendighetsbeskrivelser, og ble i 2011 utnevnt til den dårligste fylkesveien i Troms. I juni gikk bussjåfører i Boreal ut i media og sa at de nekter å kjøre rutebuss på strekningen til høsten om ikke veien blir utbedret.

– Hvor lenge holder det?

– Det er vanskelig å si, for det har mye å si hvilken trafikk som går over der. Tungtrafikk er mest belastende, spesielt på gamle fylkesveier med dårlig bæring. Veier som E6 er bygget opp med tanke på å ta sånn transport, men det samme gjelder ikke for alle fylkesveiene, der mange kanskje begynte som en krøttersti som opp gjennom årene bare er blitt utvidet og påbygget. Vi håper og tror likevel på et godt resultat med tiltaket vi gjør nå.

Tror ikke det holder

Ståle Skogen fra Grasmyrskogen, som lenge har engasjert seg for den aktuelle fylkesveien, mottar nyheten om den planlagte flatelappinga med ambivalens.

– Det er klart at bygdefolket her er glade for at det skjer noe og at man får bedre vei, men det lurer nok kanskje et ris i bakspeilet, mener Skogen.

– Det tar nok ikke mer enn to år, eller kanskje bare ett år, før vi ser at den nye asfalten begynner å krakelere og gå sund, mener Skogen.

Han synes det er synd at ikke fylkesvei 229 tilgodeses med en ordentlig oppgradering i stedet for det han kaller et halvhjertet tiltak.

– Man kunne gjort det samme her som det er gjort andre steder, nemlig at man tar en bit i slengen der man gjør ordentlig arbeid. På den måten kunne utgiftene blitt spredt over flere år – og vi hadde fått en ordentlig og fullverdig vei, understreker Skogen.

Nylig tok noen saken i egne hender og sprayet «Satans vei» over fylkesvei 229, like ovenfor Kvannåsen. Nå dekkes spraymalinga til når Lemminkäinen starter opp asfalteringsarbeid i form avsåkalt flatelapping i neste uke.