– Nå er denne båten ikke helt ny, men så godt som, forteller Ken Rune Bekkeli som er styremedlem i selskapet Brønnbåt Nord A/S.

Denne båten er bygd i 2012, men Bekkeli forteller at det er en topp moderne båt, hentet fra Bømlo brønnbåtservice på Vestlandet.

– Salaks, Gratanglaks og Kleiva Fiskefarm er tre likestilte eiere i dette selskapet. Daglig leder er Johannes Arvesen, og operativ leder er Per Harald Olsen, opplyser Bekkeli.

Eierne fornøyd med båten

Han forteller at den nyinnkjøpte båten på fredag var kommet til Harstad, hvor den ble grundig inspisert og kontrollert av selskapets folk. Og i skrivende stund er brønnbåten forlengst dratt avgårde til de første frakteoppdragene som blir utført allerede mandag.

– Selv om den er fem år gammel tilfredsstiller den på alle felt dagens krav til en slik båt, og også krav som vil komme de nærmeste årene. Etter at eierne hadde besett nypåten på fredag var eierne meget godt fornøyd med båten.

Skal frakte laksesmolt og slakteferdig laks

Bekkeli forteller at som betegnelsen på denne båten tilsier er det en båt som frakter levende laks, smolt og slakteferdig laks.

– Hovedarbeidsoppgaven for denne brønnbåten blir å serve alle slakteriene til de tre lakseoppdrettsselskapene med slakteferdig laks, og også å sørge for uttransportering av laksesmolt til de tre selskapenes oppdrettslokaliteter. Det kan også bli aktuelt med frakteoppdrag for andre dersom det viser seg å være kapasitet til det, sier Bekkeli.

Fraktebehovet øker og øker

Den nye brønnbåten gir en betydelig økt fraktekapasitet til de tre selskapene som står bak det nye oppkjøpet. Båten har en lastekapasitet på 1.500 kubikk, noe som betyr at den kan frakte 225 tonn levende laks.

– Den økte frakekapasitet er nødvendig slik som produksjonen av laks i disse selskapene har økt de siste årene, sier Bekkeli.

Han sier at selv om den nye båten gir et kraftig hopp på fraktekapasiteten i dag, kan situasjonen være såpass endret allerede innen to-tre år at det da vil være behov for en enda større brønnbåt. Nybåten har fått navnet Lifjell, et navn som har vært benyttet på to båter man tidligere har hatt. Brønnbåten Nord ble solgte da den nye båten ble innkjøpt.

– Maks fraktekapasitet på de andre båtene vi har hatt er 750 kubikk og rundt 100 tonn laks, det betyr at den nye båten vi nå setter i drift har en fraktekapasitet som er dobbelt opp av det vi har hatt til nå, sier Bekkeli.

Han opplyser at bakgrunnen for de tre lakseoppdrettseskapenen gikk sammen og dannet et sameid brønnbåt selskap var at fraktbehovet har økt stort de siste årene.

Kan møte utfordringene

I pressemeldinga fra Brønnbåt Nord heter det Lifjell vil gjøre selskapet i stand til til å møte utfordringer som ligger i fremtiden på en helt annen måte.

Båten har alt en moderne brønnbåt burde ha for å kunne foreta lukket transport over lengre avstander, med null utslipp, både ved transport og ved behov for lossing. Båten er utstyrt med skyveskott, trykk lossing, UV-anlegg, lusefilter, Co2-lufter og Smolt-teller. Fartøyet er bygd i 2012 ved Aas Mekaniske Verksted på Vestnes i Møre og Romsdal.

Brønnbåt Nord har sitt hovedkontor på Engenes i Ibestad kommune.

MODERNE STYRHUS: Slik ser nybåten ut inne i styrhuset. Foto: Marius Arvesen
Brønnbåten Lifjell i Harstad: På fredag lå det nye båttilskuddet til Brønnbåt Nord ved kai i Harstad. Foto: Marius Arvesen