En gang iblant hender det at Fylkesmannen i Troms ser seg nødt til å varsle omgjøring av vedtak fattet av kommunene som gjelder dispensasjon fra motorferdsel i utmark. Seniorrådgiver i fylkesmannens miljøvernavdeling, Gøril Einarsen, anslår at det nok dreier seg om mellom seks og 12 tilfeller i året.

– Ikke alltid, men i de fleste tilfeller opphever vi også vedtakene, opplyser hun til Folkebladet.

Det kan være flere bakgrunner til at fylkesmannen griper inn i dispensasjonssaker, enten tips fra politiet, eller rett og slett at de fra fylkesmannens side blir obs på mistenksomme vedtak gjennom media.

Fokus på veiledning

Fylkesmannens mål er imidlertid ikke å «ta» kommunene på ulovlig fattede vedtak. Tvert imot er det fra fylkesmannens side ønskelig at kommunene ikke havner i en situasjon der ulovlige vedtak fattes.

– Vi ønsker jo at kommunene skal holde seg innafor regelverket, men så vet vi at det er en masse saksbehandlere rundt i kommunene, og de har det travelt samt at de har en masse ansvarsområder å holde styr på – det er ikke alltid så lett. Da er det vår oppgave å veilede og finne metoder for å gjøre dem gode på regelverket, påpeker Einarsen.

Det var også grunnen til at fylkesmannen i juni arrangerte en stor konferanse med motorferdsel i utmark som tema. Både politikere og administrasjon var invitert til å delta.

– Oppmøtet var godt, og politikere og administrativt ansatte fra hele fylket deltok. Det er vi kjempefornøyde med.

– Hvor gode er kommunene på regelverket?

– Ståa i Troms er veldig varierende, men jeg synes at mange kommuner er blitt flinkere. I 2014 begynte vi fra fylkesmannens side med mer målrettet veiledning, og det synes som om det har hjulpet på. Fra kommunene er man også blitt flinkere til å spørre, og vi ser også at flere kommuner er begynt å spørre om råd. Det betyr at det skjer noe. Fra de som driver kontroll i politiet hører vi også at de opplever at dispensasjonsvedtakene som fattes er bedre og mer kontrollerbare, sier Einarsen.

Komplisert regelverk

Lov om motorferdsel i utmark er slettes ikke lett materie. For å ha full oversikt skal man kjenne til både rundskriv, forskrifter og saker som har gitt presedens i rettssystemet.

– Jeg har jobbet med dette lenge, og for å si det sånn så lærer jeg hele tiden noen nytt, poengterer Einarsen.

– Kompliserer det fortolkninga ettersom det ligger et skjønnsrom i regelverket?

– Skjønnsrommet er egentlig ganske så tydelig ettersom vilkårene for å kunne bruke skjønn er veldig tydelige.

Kommunene kan – dersom vilkårene er oppfylt – for eksempel bruke skjønn til å avgjøre antall turer, tidsrom, løype og lignende dersom det gis dispensasjon. Kommunene kan også bruke skjønnet til å bestemme at det ikke skal dispenseres i det hele tatt fra loven om motorferdsel i utmark.

– Kommunene har egentlig mange muligheter. Fra fylkesmannens side kan vi gjerne være uenige og synes at det i henhold til skjønnsrommet legges opp til en vel liberal linje, men det er opp til kommunene å avgjøre hvordan de vil ha det.

Flinkere: Seniorrådgiver Gøril Einarsen opplever at kommunene i Troms er blitt flinkere.