Sportsforretninga på Finnsnes har hatt en sakte, men sikker økt pågang fra turister de siste årene. Tore Jacobsen, daglig leder av Intersport, opplever imidlertid at det dette året har tatt helt av.

– Vi merker det både på omsetninga og at langt flere «fremmede» besøker butikken. Veldig ofte får vi opplyst at disse skal til Senja for å gå i fjellet og oppleve naturen, sier Jacobsen.

Intersport har i disse tider en markert økning på salg av blant annet fiskeutstyr og turutstyr, samt turklær ettersom mange turister ikke er forberedt på de nordnorske temperaturene. Gass er også noe det går merkbart mye mer av.

– De som kommer hit med fly, har jo ikke lov til å ta gass med seg. Vi selger masse gass til turister, som skal bruke denne blant annet til matlaging. Vi får også eposter fra hele verden, der folk ber oss om å legge av gass som de kan komme innom og hente.

Guide-virksomhet

Jacobsen opplyser at turistmassen består av en god del nordmenn fra andre steder av landet. En stor del av de som stikker innom Intersport for å handle inn utstyr, er imidlertid utlendinger.

– Fra vårt ståsted merker vi rett og slett at Senja er blitt mye hottere som reisemål, både når det gjelder toppturer, fiske og sånne ting, sier Jacobsen.

Han poengterer også at turisteksplosjonen for deres del ikke bare gjelder sommerhalvåret, men også på vinterstid.

– Tror du det skyldes at Senja er blitt bedre kjent ute i reiselivsmarkedet?

– Ikke bare tror jeg det, men jeg vet det. Både i bransjen og i turmiljøet opplever jeg at alle vet hvor Senja er, og at de som ikke har vært her ønsker å komme hit. Det er en klar endring fra bare tre-fire år tilbake da jeg opplevde at folk var mer ukjent med Senja. Det er ingen tvil om at Senja i dag er en merkevare, som er utrolig godt kjent innafor turmiljøet.

Viktig tilrettelegging

– Så nå må Lofoten bare passe seg?

– Både Lofoten og Senja har sine ting, som jeg tror utfyller hverandre. Det som jeg tror er viktig er at man klarer å legge ordentlig til rette for turistene på Senja med infrastruktur og fasiliteter, slik at man ikke opplever det samme som i Lofoten der det har vært utfordringer med akkurat disse tingene.

For selv hvor artig han synes det er med økt pågang av turister, og hvordan det medfører at det «drypper» litt også på næringslivet, så er Jacobsen klar på at de tilreisende må ivaretas på en positiv måte.

– Jeg tenker blant annet på toalettforhold, campingmuligheter og slikt. Vi opplevde jo blant annet i vinter at toalettene på Senja var stengt. Dette er noe som myndigheter og kommuner bør se på og løse, slik at folkene som kommer på besøk hit får en positiv opplevelse, poengterer Jacobsen.

Reiselivssjefen sitter med det samme inntrykket

– At det står 30 biler på Ersfjordstrand, eller at man må gå i kø til Segla, det opplevde vi ikke for tre til fem år siden. Vi opplevde heller ikke at det var mer enn én til to kajakker i Bergsfjorden, men det gjør vi hele tiden nå, sier reiselivssjef Line Miriam Sandberg i Visit Senja.

Tilbakemeldinga hun får fra Visit Senjas medlemsbedrifter er at det er fullt kjør på det aktivitetsbaserte reiselivet. Samtidig er det vanskelig å måle nøyaktig hvor stort trykket er.

– Det som i dag måles og rapporteres inn til Statistisk Sentralbyrå er antallet overnattinger og middagstallerkener, mens «frittgående» turister, fricampere, teltere og de som kjøper aktiviteter ikke telles. Dermed får vi ingen reell måling. Det jobber vi imidlertid med å få på plass, sier reiselivssjefen.

Sandberg peker på god markedsføring som en viktig faktor for flommen av turister til Senja.

– For første gang i år er Senjaregionen representert med mer enn én side i den nordnorske reiselivskatalogen, en katalog som gis ut på sju språk. At vi er med på Nordnorsk reiselivs internasjonale kampanje er også en faktor som har bidratt til å gjøre Senja hottere som destinasjon, påpeker Sandberg.

Hun mener at økninga av turister til regionen er håndterbar ennå med tanke på infrastruktur og fasiliteter.

– Hvis veksten fortsetter risikerer vi imidlertid å havne i samme situasjon som Lofoten opplever i dag. Vi tror vi er litt i forkant, blant annet med at vi fra reiselivet sammen med vegvesenet, fylkeskommunen og kommunene er igang med å kartlegge de største utfartsplassene. Sammen med Midt-Troms regionråd er vi også igang med å utarbeide en reiselivsplan for hele regionen, opplyser Sandberg.

Den regionale reiselivsplanen skal være klar til høsten, og skal blant annet ta for seg nødvendige tiltak for å sikre et bærekraftig reiseliv.

– Nå vet vi at Rom ikke var bygget på én dag, men vi håper å i hvert fall sette igang enkelte tiltak ganske fort. Blant annet har de fra vegvesenets side antydet at de er positive til helårig drift av toalettet i Ersfjord.

Berger sommeromsetninga

Selv om skalandsværingene reiser på ferie tar ikke omsetninga til lokalbutikken et dypdykk.

– På sommeren definerer vi butikken som en turistbedrift, for når skalandsværingene – våre faste kunder – drar på ferie, dobler vi likevel omsetninga sammenlignet med normalukene. Det betyr at det er bare masse turister i omløp her ute, sier Joker Skalands Morten Eriksen.

Så langt opplever han ikke årets turistsesong som noen rekordsesong.

– Det er på det jevne med fjorårets sesong, men nå var fjoråret også et kanonår, poengterer han.

Glad i turistene

– Så dere er glade i turistene?

– Ja, det er vi, turistene utgjør en viktig del av kundegrunnlaget vårt på sommerstid. Vi opplever også en markant øknig av turistbesøk gjennom året for øvrig. Jeg kan ikke påstå at vi har turister innom daglig på vinteren, men at vi har turister innom også da opptil flere ganger i uken er ikke å overdrive, sier Eriksen.

Fine kvaliteter

– Hva tror du det skyldes at turistene søker til Senja?

– Det skyldes nok at verden begynner å oppdage de mange utrolig flotte kvalitetene her. Opp gjennom årene har jeg snakket med mange turister, og det er til og med enkelte som hevder at Senja er bedre enn Lofoten. Det ene de peker på er de utrolige variasjonene i naturen her, og et annet moment som spesielt sykkelturistene nevner er at de opplever det mer stille og rolig her.

I likhet med det andre har gjort peker Eriksen på viktigheten av at både kommunene og reiselivsnæringa nå iverksetter tiltak for å møte den økende turismen til Senja.

– For det er en økning jeg tror vi bare har sett begynnelsen på, og da må det tilrettelegges bedre med fasiliteter. Overnatting og servering er kanskje det aller viktigste, men det er også behov for flere rasteplasser og toaletter, samt ordninger for søppelhåndtering. Det holder ikke med bare noen offentlige toaletter på Tungeneset og Ersfjordstrand, poengterer Eriksen,

Et annet moment han mener er viktig å huske på, er å huske på den ekstra slitasjen på naturen som økt vandreturisme fører med seg.

– For eksempel ser vi en tendensen på dronningstien der slitasje har ført til partier med fem-seks paralelle stier. Man må være føre var og tilrettelegge med klopping over sårbare områder, mener Eriksen.