– Jeg jobber for tiden med en bok om norsk tradisjonsmat på engelsk, forteller gourmet-entusiasten ved Senja Matstudio.

Bokens tittel blir «Norwegian Food» og vil utgis på engelsk i september, og senere også på norsk. Den vil ikke bare bli solgt hos bokhandlere, men også hos typiske «turiststeder» og attraksjoner som Hurtigruten.

– Jeg vil prøve å møte turistmarkedet i hele Norge, ikke bare på Senja, fortsetter han.

Boken skal servere en bit av norsk kultur som turistene kan ta med seg hjem.

Gjør alt selv

Tidligere utgivelser har nemlig bekreftet at det er stor interesse for norsk matkultur.

– Den første boka mi var en indikasjon på hvor viktig lokal mat er. Det at folk har en følelsesrelasjon til et sted og kulturen der, sier Nilssen.

Han fortsetter:

– Mange har et sterkt forhold til de gamle tradisjonelle rettene, og de ønsker å videreføre disse til ny generasjoner.

Nilssen har derfor sett sitt snitt til å gå også utenfor landets grenser med den kommende utgivelsen.

– Boken skal utgis i Minnesota i USA, hvor det er mange norske ættlinger som er interessert i kulturen der de kommer fra. Jeg tror mange vil omfavne en slik bok der, sier Nilssen.

I motsetning til hans tidligere utgivelse «Mat fra Senja» har Nilssen denne gangen jobbet alene.

– Jeg har jobbet i to år med denne boken, og bruker litt gammelt og mest nytt. Jeg har gjort alt av foto, design, og tekster og gir ut på eget forlag, forteller han.

– Fornøyd med dette

Nilssens forrige bokprosjekt ble gitt ut på Gyldendal sammen med mesterkokken Odd Ivar Solvold, men han tror nå det er mer å tjene på å gjøre det selv.

– De store forlagene har mange utgivelser parallelt på høsten og det blir stor konkurranse mellom de ulike forfatterne. Jeg har hatt størst suksess med de jeg har gitt ut på eget forlag, sier Nilssen, men påpeker at det uansett ikke er stor økonomi i kokebøker.

– Dette gjør jeg aller mest fordi jeg er opptatt av å fremme norske tradisjonsretter, sier han.

Nilssens mestselgende kokebok, «Mat fra Senja» solgte 5.000 eksemplarer, fem hundre flere enn Gyldendal-utgivelsen.

– Det er et ganske stort opplag sammenliknet med mange andre kokebøker. Når de mer kjente kokkene gir ut kokebøker selger de ofte to-tre tusen, så man må være fornøyd med dette, sier Nilsen.

suvenir: Rømmegrøt står bokstavelig talt på menyen når Eirik Nilssen nå gir ut sin tredje kokebok. Foto: Eirik Nilssen Foto: Eirik Nilssen