Dronebildet over viser 31 kjøretøy, mange av disse bobiler, som stod i kø i Botnhman mandag ettermiddag for å komme på Malangsferga. Hvor mange som ble stående igjen er uvisst, men at det var en god del er sikkert.

MF Helgøy, som trafikkerer strekninga Botnhamn-Brensholmen, rommer nemlig bare kun 24 personbilenheter (pbe).

– Fredag i forrige uke tok jeg ferga, og da var det to-tre biler som måtte stå igjen i Botnhamn. Da jeg kjørte av ferga på Brensholmen talte jeg omlag 46 biler som stod i kø der – altså måtte mange stå igjen, opplyser en kilde til Folkebladet, som ønsker å være anonym.

Mye trafikk

Petter Sundbakk, driftssjef i Torghatten Nord, bekrefter at det er stor pågang på Malangsforbindelsen.

– Jeg har ikke tall eller statistikk på hvor mange som må stå igjen, men vi vet at det er mye trafikk på sambandet, samt at tilbudet som leveres til tider er lavere enn etterspørselen, sier Sundbakk.

– Mottar dere klager som en følge av situasjonen?

– Egentlig ikke, i hvert fall ikke noe mer enn det som normalt er på sommeren. Torghatten Nord drifter mesteparten av fergesambandene i Nordland og Troms – i hvert fall fra Søndre Helgeland til Skjervøy. I Nordland er det for tiden svært mye trafikk, spesielt i Vestfjordbassenget. Det er ingen uvanlig situasjon at biler blir stående igjen på kaia på denne årstiden, spesielt med tanke på at trafikkbildet i større grad preges av bobiler og campingvogner, som opptar mer plass enn en vanlig bil, poengterer driftssjefen.

– Så situasjonen for Malangsforbindelsen er ikke unik?

– Nei, det er den ikke.

Mangel på materiell

Håpet var å kunne sette inn den litt større ferga MF Vågan under årets høysesong for Malangsforbindelsen. Det gikk imidlertid ikke da det viste seg at ferga ikke passet i fergekaiene på sambandet.

– Så ståa er som den er, og sånn kommer det til å bli?

– I hvert fall i år, men så er håpet at man prøver å se litt for årene fremover. Kanskje kan man sette seg ned i høst og legge en plan ut fra hvilket fergemateriell som er tilgjengelig, ikke bare hos Torghatten Nord, men også hos andre leverandører, påpeker Sundbakk.

Han opplyser at det ikke er flust med ledig fergemateriell å sette inn på sommersambandene.

– Skal det frigis større ferger til sommersambandene må noen av hovedfartøyene, som brukes på de ordinære sambandene, på sikt erstattes av annet materiell. I den senere tid har det imidlertid vært lite av anbudskontrakter der det har vært aktuelt med annet materiell. Hadde det eksistert muligheter, hadde det nok vært satt inn en større ferge på Malangsforbindelsen allerede.

Ettersom ståa er kjent, har driftssjefen et par tips til de som skal reise med ferge over Malangen.

– For de som skal være med over Malangen, og som må være sikre på å nå en konkret avgang, kan det være en fordel å møte opp god tid i forveien. Da økes i hvert fall sjansen for at man kommer med.

– Hvor tidlig bør man være ute?

– Jeg vil anbefale at man prøver å møte omlag én time før avgangstida. For øvrig er det greit å vite at det er vanligvis er et stort trykk på avgangene på fredag etteriddag, samt på søndager. Vi har inntrykk av at det er minst trykk på morgenen.