Kjell-Ole Myrvoll i Salangen har sin far på sykehjemmet i Dyrøy. Han er bekymret og ikke minst oppgitt over situasjonen. Det er spesielt i Sørfløyen i bygget det mangler ventilasjonsanlegg.

Etter det Folkebladet kjenner til har det gjentatte ganger blitt varslet om saken til administrasjonen uten at noe har skjedd. Ventilasjonsanlegget skal ha vært ute av drift siden 2011–2012.

– Jeg merker det jo når jeg er der at det ikke er tilførsel av frisk luft, at ventilasjonssystemet står, noe som gjør at inneklimaet er ekstremt dårlig. Min far hoster mye mere enn da han bodde i den andre avdelingen, og selv om han tilskriver det dårligere helse, klager han samtidig ofte over den tunge lufta. Åpne dører og vinduer hjelper jo litt, men er ingen god løsning. Jeg har kilder som forteller meg at det har vært slik siden 2011, at ventilasjonsanlegget har vært ute av drift. Og flere har tatt det opp uten at det har blitt gjort noe. Denne saken er noe alle kjenner til, men blir trenert hele tiden. Og de som tar opp saken blir innkalt på teppet av administrasjonen. Det er brukt flere ulike argumenter i denne saken. Det siste er at de skal rive denne fløyen. Men ingenting er tidfesta, sier Myrvoll.

Tilbydde gratis veksler

Folkebladet har vært i kontakt med ansatte og andre pårørende som har bekreftet problemstillingen Myrvoll står fram om.

– Jeg har også vært i kontakt med Per Jensen, leder på Demas AS som sier at han har tilbydd å bidra til en løsning uten at det skjer noe, sier Myrvoll.

Folkebladet var i kontakt med Jensen. Han fortalte da at han hadde tilbydd en gratis veksler til sykehjemmet uten at noe skjedde. Og det var i forrige kommunestyreperiode.

– Dette er ille fordi det rammer ei gruppe mennesker som ikke selv sier ifra. Jeg har sjekka og det mangler også pasientombud i Dyrøy. Jeg har også blitt fortalt at situasjonen med dårlig inneklima har ført til flere sykemeldinger blant de ansatte, forteller Myrvoll.

Det har ikke lykkes å få kontakt med hovedverneombudet i kommunen på grunn av ferieavvikling. Folkebladet var i kontakt med Arbeidstilsynet om saken. John Arve Skarstad oppfordret da ansatte om å melde fra på Arbeidstilsynets hjemmeside.

– Vi ønsker så mye informasjon som mulig i slike saker. Vi får daglig inn tips på vår webside vi følger opp. Da kan det bli aktuelt å følge det opp enten ved anmeldte tilsyn eller uanmeldte tilsyn, sier han.

Ikke fått informasjon

Kommunestyrepolitiker i Felleslista for Dyrøy, Knut Arne Johansen forteller at dette er en sak som administrasjonen ikke har informert godt nok rundt.

– Jeg ser det som en veldig alvorlig sak. Vi politikere har ikke fått tilstrekkelig informasjon fra administrasjonen om situasjonen og hvordan en kan finne løsninger. Det har jo i flere år vært planer for å renovere denne delen av bygget som er fra 1983. Den saken er ikke landa enda. Men problematikken rundt ventilasjonsanlegget er ikke tatt tak i. Det kan ikke være slik at det skal gå mange år der ei svak gruppe som ikke sier fra selv blir utsatt. Og jeg har fått signaler om at denne saken nå kommer på bordet i første møte, sier Johansen.

Folkebladet var i kontakt med enhetsleder for pleie- og omsorg, Tove Utmo. Hun ville ikke uttale seg i saken og henviste til rådmann.

Skal rive del av bygget

Rådmann Erla Sverdrup sier at hun har engasjert Bedriftshelsetjenesten for å måle luftkvaliteten på sykehjemmet.

– Jeg er ingen spesialist på den tekniske biten, men jeg kan si noe generelt om saken. Jeg vil først si at vi skal være åpen for de tilbakemeldinger vi får fra pårørende som ikke er fornøyd med tjenestene vi gjør. Det må vi ta på alvor. Vi har flere deler på sykehjemmet våres. Den ene delen er ventilasjonsanlegget kartlagt der tiltak som er foreslått ikke er fulgt opp. Den delen der denne beboeren bor er det fattet vedtak om det skal rives og ikke rehabiliteres, sier hun.

Skal måle luftkvalitet

– Helt tilbake til 2011–2012 har renovering og riving vært et argument. Hvordan forsvarer du at beboere har levd under disse forholdene i så mange år?

– Jeg har gått gjennom målinger på luftkvalitet. Intensjonen var at vi skulle vært i gang med riving og ombygging i vår. Nå har jeg initiert bedriftshelsetjenesten til å gjøre en kartlegging og luftmålinger på alle områder. Jeg vi ha forslag til strakstiltak med tanke på at vi ikke får et nytt bygg i den farten vi hadde tenkt; samtidig som vi må se på den delen som ikke skal renoveres. Jeg er innforstått med at det ikke er bra nok slik det er nå, men jeg er opptatt av å få en god løsning, og da må vi få oversikt over løsninger på kort og lang sikt på hele bygget, samt et kostnadsoverslag som vil legges fram i AMU og videre til politisk behandling. sier hun.

Kjent med at flere plages

– Men det har vært slik i seks år uten at noe er gjort?

– Jeg kan ikke svare for historien i dette, men jeg har i hvert fall danna meg en oversikt over alle elementene i forhold til bygningen. Jeg vil orientere videre, så får vi se hva slags tiltak vi skal sette i gang. Men først må vi få et kunnskapsgrunnlag og fakta på bordet. Det regner jeg med å få ganske snart, svarer hun.

– Det er også ansatte som må jobbe under disse forholdene. Har du fått sykemeldinger på grunn av dårlig inneklima?

– Jeg er kjent med at flere opplever plager grunnet inneklimaet. Det foreligger en veileder om klima og luftkvalitet på arbeidsplassen som skal følges, svarer hun.

Ser alvorlig på situasjonen

– Hvor alvorlig ser du på situasjonen?

– Jeg tar situasjonen på ytterste alvor. Men dette er ikke tiltak du kan gjøre over natta. I den tiden jeg har vært her har jeg tatt dette opp med tanke på et nybygg. Nå må vi se hva vi kan gjøre når vi legger fram et kunnskapsgrunnlag og en helhetlig plan for hele bygget, sier hun.

– Har administrasjonen gitt politikerne nødvendig informasjon i denne saken?

– Jeg har fått rapporteringer fra enhetene som har gått inn til Arbeidsmiljøutvalget. Der har det vært orientert om luftkvaliteten. Det har kommet tydelig fram at enhetsleder og ansatte ikke har opplevd luftkvaliteten som god. Men jeg kan ikke se at det er blitt lagt fram som en egen sak. AMU er en viktig arena for denne type saker og vi har og må bli bedre legge fram saker til behandling i AMU. Derfor har jeg nå sørget for at Bedriftshelsetjenesten skal utføre målinger, men viktigere enn målingene nå er en tiltaksplan som blir fulgt opp, sier hun.

oppgitt: Kjell- Ole Myrvoll har sin far på sykehjemmet i Dyrøy. Han mener saken treneres av kommuneledelsen. Foto: Morten Dokka
engasjert: Rådmann Erla Sverdrup sier hun har engasjert Bedriftshelsetjenesten i saken. Foto: Morten Dokka
tilbydd: Per Jensen har vært på tilbudsiden for å få ventilasjonsanlegget i gang.