Som Folkebladet tidligere har skrevet, skal Coop overta lokalene til brannstasjonen på Finnsnes 1. januar 2018. På grunn av forsinkelser blir imidlertid ikke den nye brannstasjonen ferdig i tide, og det må finnes en midlertidig løsning for brannvesenet.

–Vi har fått beskjed om at det blir en plan B både for garasjeplass til brannbilene og kontorplass, sier brannsjef i Lenvik kommune, Arnstein Smevik.

– Men dere vet ikke hvor det blir?

POSITIV – Når vi først er kommet i denne situasjonen, synes jeg vi har blitt godt ivaretatt, sier brannsjef i Lenvik kommune, Arnstein Smevik.

– Nei, det har vi ikke fått konkret beskjed om enda.

Smevik føler seg likevel trygg på at det blir en god løsning.

– Godt samarbeid

– Jeg er ikke bekymret. Jeg har full tro på at teknisk sjef i Lenvik har en plan som kommer til å fungere, sier han, og legger til:

Brannsjefen forteller videre at brannvesenet har spurt Coop om å få fortsette å bruke garasjene til brannbilene i overgangsperioden.

– Vi har ikke fått svar enda, men jeg tror vi finner en løsning på det, sier han.

Smevik håper på å komme inn i ny brannstasjon i løpet av sommeren eller høsten 2018.

– Hva synes du om den situasjonen dere er kommet i?

– Har konkrete løsninger

Forsinkelsen skyldes blant annet at kommunen avlyste tilbudet fra Aktør som bygger AS, fordi anbudet ikke møtte krav fra Arbeidstilsynet.

Nå må konseptet endres før det igjen kan legges ut på anbud.

– Vi jobber nå med å gjøre nødvendige tilpasninger med tanke på snarest mulig utlysning. Vi håper å få en ny anbudsrunde så fort som mulig etter sommeren, sier leder for teknisk drift i Lenvik kommune, Geir Fredriksen.

Han forsikrer videre at saken prioriteres selvom det er sommer og ferietid.

– Når starter selve byggingen?

– Så snart som mulig under forutsetning av at neste utlysningsrunde går greit, sier Fredriksen.