– Det er en kjempeflott beskjed å få, og vi er takknemlige. Klart det hjelper å si fra i en sak, selv om det bør være unødvendig. Samtidig skjønner jeg at Ivar Prestbakmo og de som styrer i fylket ikke har en jobb som er bare, bare, forteller Tunheim, som er tillitsvalgt for ambulansearbeiderne.

Tunheim stod frem i Folkebladet forrige uke, og uttrykte bekymring for pasientsikkerheten grunnet elendige forhold langs fylkesvei 84 mellom Salangen og Lavangen. Tunheim mener man bruker 20-25 minutter på en strekning som ikke skal ta mer enn 12-15 minutter, grunnet elendig veistandard. Dette mener man går på pasientsikkerheten løs.

Ekstrapenger

I går ble det klart at fylkeskommunen bevilger 15,4 millioner kroner ekstra til veien i Sør-Troms, som skulle gå til skredsikring i Ibestad. Overføringene kommer på toppen av de 16,6 millionene som allerede var bevilga. Utbedringene av veien skal ifølge Statens vegvesen starte i løpet av sensommeren og høsten i år.

– De ekstra bevilgningene er såpass ferske at vi ikke har veldig detaljerte planer, men vi har en formening om hvor de skal brukes. I utgangspunktet skal de brukes på fylkesvei 141 i Tennevoll sentrum, og strekningsvis langs fylkesvei 84. Her er det snakk om Spansdalen, Tennevoll, Hesjevika, og Lavangseidet. Det er disse områdene med størst skader, forteller Tor Ivar Johnsen i vegvesenet.

– Takknemlig

Tunheim mener dette vil gjøre situasjonen deres mye lettere.

–Det viktigste er at man tar de mest kritiske punktene. Vi skulle helst sett at de ordna hele veien. Fra Sjøvegan til Fossbakken kan vi ikke skrive journal på grunn av veien. Bilen bare hopper frem og tilbake. Det er ikke bare et hull, der er rundt en mil som er dårlig. Man bør kanskje gå inn å se større løft, som å rette opp veien, sier Tunheim.

Et av de største problemene mener han er fra tungtrafikken.

– Jeg pleier å si at jernbanesporene allerede har kommet hit, så sporete er det. Det blir mer og mer tungtrafikk. På sikt er jernbane løsninga, sier Tunheim.

Utbedres: I høst skal fylkesvei 84 utvides punktvis, for å få tatt dårligste punktene, sier Tor Ivar Johnsen i Vegvesenet. Foto: Odd Leif Andreassen Foto: Odd Leif Andreassen