Etter flere års kamp for større ferge, var kaia rett og slett ikke dimensjonert for den, da en ny og større ferge skulle komme inn.

– Ferga passa ikke inn i fergekaia. Det var ganske mye om å gjøre for at den skulle gå inn, forteller kaptein Svein Sørli.

Det var M/S Vågan som skulle ta over for M/S Helgøy. Mens Helgøy har plass til inntil 24 personbiler, har Vågan, som skulle ta over, kapasitet til 35 personbiler.

Da Vågan rett og slett er for stor for kaianlegget, fortsetter Helgøy på sambandet.

Ingen avklaring

Fylkesråd for samferdsel, Ivar B. Prestbakmo, viser til Torghatten Nord, som drifter sambandet. Folkebladet har vært i kontakt med Torghatten for kommentar, men ingen har hatt anledning til å gi en uttalelse.

– Det betyr at de jobber med saken, skriver Prestbakmo i et svar på SMS på Folkebladets spørsmål om en avklaring, etter at Torghatten ikke kom med noen uttalelse.

Tidligere problem

Folkebladet skrev i mars i år en sak, der størrelsen på fergekaia allerede var kjent. De takka fylkeskommunen nei til et anbud på en ferge med kapasitet på 40 personbiler.

– Anbudet på 40 PBE var med en ferge som ville krevd flere millioner i ombygging av fergeleiet i Botnhamn, som var en forutsetning fra anbudsgiver og fergas beskaffenhet, uttalte fylkesråd for samferdsel og miljø Ivar B. Prestbakmo (Sp) i mars.

Prestbakmo sa da at de skulle prøve å finne en ferge med større kapasitet som kunne bruke dagens fergekai.

Sprengt kapasitet

Fergesambandet over Malangen har vært et problem i en årrekke. Spesielt i høysesongen om sommeren er det et vanlig skue at biler må stå igjen på fergekaia. De siste årene har veksten i antall turister gjort problematikken enda større.

Dette problemet skulle bøtes på i år, da fylkeskommunen gikk for å sette inn en større ferge i månedsskiftet juni/juli.

.

M/S Vågan måtte legge inn årene,og slippe Helgøy til igjen. Foto: Kjetil Renland
Det ble for trangt mellom tårnene og baugporten på fergekaia. Foto: Kjetil Renland