Samtidig har Sebulonsen etablert et nytt firma, Assistanse Gruppen SA som skal administrere alle oppdrag som kommer inn, både gjennom SOS Veihjelp og direkteoppdrag utenom.

Den nye avtalen betyr også at oppdragsdistriktet som Walters bilberging har hatt i Midt-Troms, nå utvides til å gjelde Harstad, Narvik  og Skibotnområdet, og innebærer også et samarbeid med Tromsø. Assistanse Gruppen er administrator for alle bilbergingsoppdrag. Dette betyr at det totalt er fire selskaper som håndterer bilbergingsoppdragene i dette området.

- Mitt mål er å spare penger

- Denne avtalen betyr at vi nå får et bedre samarbeid innen bilberging på disse fire plassene. Sebulonsen sier at til nå har forsikringsselskapene  bare betalt ut regningene som har kommet, med store påslag der bilbergeren får en for liten del av kaken.

- Ett av mine mål er å spare penger for forsikringsselskapene, og også for kundene.  Dette er det mye større muligheter for nå gjennom det nye selskapet og den nye avtalen som nå er inngått., sier Sebulonsen.

- Får en bedre pris for oppdragene

Han sier at han har jobbet ”bak gardinene” i rundt et år før det hele endte med en avtale med SOS Veihjelp.

- Jeg har vært flere besøk i Oslo der jeg har klart sagt fra om hvordan tingene bør være når det gjelder bilberging og skadeoppgjør. Og jeg har fått gehør for mitt syn.

- Hva er det som blir bedre nå?

- Det som skjer nå er at alle bilbergerne i dette utvidede området vil få en bedre pris for oppdragene, eller rettere sagt en mer korrekt pris. Her vil det bli et samarbeid mellom selskapene som gjør det billigst mulig for kundene. Her på Finnsnes vil Walters Bilberging bli leid inn for å utføre oppdrag for Assistanse Gruppen, som igjen vil videresende sluttregningen for oppdraget til SOS Veihjelp. Den store forskjellen nå er at de kraftige påslagene man har hatt til nå ikke vil være der når regningene for oppdragene fra vårt distrikt sendes forsikringsselskapene, sier  Sebulonsen.

- Assistansegruppen ser fra et kart hele tida hvor nærmeste bergingsbil er, og dermed kan omdirigeringer til ei trafikkulykke skje raskt.

- Gjør ikke dette for pengene

- Noe av det mest viktige i denne avtalen er at  vi har fått gehør for priser for bilberging som gjør at de som driver i bransjen er i stand til i ivareta ansvaret for de ansatte, og sørge for at de har den kompetansen som kreves i denne bransjen. Man har de siste årene vært under et press som har gjort denne delen av virksomheten veldig vanskelig.  Jobben med bilberging er en skikkelig dritjobb, og det stilles store krav til de som er med her. Skal man drive profesjonelt må man betale folk, og arbeidsstokken må til stadighet kurses og videreutdannes, alt dette er veldig dyrt.

- Kort sagt kan det sies at utøverne, de som driver innen bilberging nå får en bedre og mer riktig betaling, mens sluttregninga til forsikringsselskapene ikke blir større. Dette kommer av at påslagene som gjøre i vårt nye selskap ikke vil være på linje med hva enkelte andre aktører operer med i dag, sier Frank Sebulonsen som har drevet Walters bilberging de siste 13 årene.