Jan Rangul, mannen bak den nye reiselivstjenesten «Pick Your Day», sier han nå er på jakt etter folk i Lenvik som har noe unikt og tilby tilreisende.

Han legger til at det er viktig å huske på at det som er hverdagslig for deg kan være eksotisk for turistene.

– Dette er en unik mulighet til å vise fram hjemkommunen sin på egne premisser og samtidig tjene penger på det. Det kan være alt fra å ta med noen til de beste fiskestedene eller rett og slett åpne opp hjemmet sitt og tilby en middag. Med andre ord ingen begrensninger så lenge det er innenfor lovens grenser, sier han i en pressemelding overfor Folkebladet.

- Tidlig fase

Enkelt forklart lar reiselivstjenesten hvem som helst tilby opplevelse. Rangul sier det er flere grunner til at «Pick Your Day» er bærekraftig. Reisende søker først og fremst etter det genuine.

– Tjenesten er fortsatt inne i en tidlig fase, og vi jakter kontinuerlig på mennesker som har noe spennende å tilby. Vi bygger stein for stein, og har nå i tillegg til Norge etablert kontor i London og Nairobi, men tjenesten er internasjonal. Absolutt alle som har noe å tilby innenfor lovens grenser kan registrere seg. Desto større mangfold jo bedre. Folk flest har noe de kan tilby, men de er kanskje ikke klar over det, sier han.

- Større mangfold

Digitaliseringen er allerede i ferd med å revolusjonere reiselivsnæringa. De siste årene har tjenester som Airbnb og andre plattformbaserte reiselivskonsepter vokst seg internasjonalt.

– Aktører som oss bidrar til et større mangfold i reiselivsnæringa. Som reisende turist får du mer å velge i. Noe som igjen gjør destinasjonen mer interessant. I tillegg bidrar «Pick Your Day» til noe positivt for lokalområder. Mennesker som før ikke har nådd ut med sine tjenester har nå tilgang på en internasjonal markedsføringskanal, avslutter Rangul.