[Rett på sak]

– Er det ingen aldersgrenser for flysertifikat, Roald Andersen?

– Nei det er det ikke. Du kan gjerne fly til du er 100 eller vel så det, om du skal bruke biologiklokka. Det er andre ting det legges vekt på.

– Hva er det?

– Vi flygere er til regelmessig legekontroll og da hos leger som er godkjent av Legenemnda for flygere. Det er den kontrollen som avgjør om helsa di er slik at du kan fortsette å fly. Du har jo legekontroll for seniorer for bilsertifikatet også.

Folkebladet-TV: Se intervju med Roald

– Hva går legekontrollen for flygere ut på?

– Legen må være autorisert for å foreta flymedisinsk undersøkelse. De tester syn, hørsel, følsomhet i armer og bein, hjerte (EKG), balanse, observasjon, sidesyn og en god del mer. Man går som sagt gjennom en grundig legekontroll. Dersom du har privatflysertifikat og bare flyr småfly, betegnes undersøkelsen Legeattest klasse 2 og for min aldersgruppe har den en varighet på to år.

– Når begynte du å fly?

– Jeg begynte å fly i 1975. Da begynte jeg å ta flysertifikat, men siden det var smått med instruktører på Bardufoss den gangen så fikk jeg ikke mitt sertifikat før enn i 1976.

– Og det var for?

– Det var et PPL–A sertifikat, som betyr Private Pilot Licence – Aeroplan. Det er et flysertifikat som gir rett til å føre et fly uten betalende passasjerer. Står det en H bak, er det for helikopter.

– Er det mye teori man må igjennom i dag for å få lov til begynne å fly?

– Det er en god del og man må beregne mange timer på det. Det dreier seg om flyteori, luftfartøylære og instrumentering, meteorologi, navigasjon, flytelefoniprosedyrer, ytelser og flygeplanlegging, lover og bestemmelser, operasjonelle prosedyrer og menneskelige ytelser og begrensninger.

– Syntes du at det var vanskelig å lære å fly?

– Det er jo en del ting som skal beherskes. Du må lære å bruke ror. Å bestemme fart og ikke minst å lande. Landing er det vi jobbet mest med Du har jo noe som heter vind, så det blir mange detaljer du må lære. Og så kommer avgangen. Det er dessverre slik at de fleste ulykker skjer ved avgang og landing. Vi pleier å si at den beste landingen er den du går ifra!

– Hvorfor ville du lære å fly?

– Opprinnelig hadde jeg tenkt å bli flyger, men det ble nå ikke noe av det. Jeg ble bilmekaniker og det er jeg den dag i dag. Men så var jeg på et åpent stevne Bardufoss flyklubb hadde. Der lodda de ut to turer med et småfly og jeg vant begge. Og da jeg hadde hatt de to turene, da var det gjort. Dette ville jeg ha mer av.

– Og hvor mange timer har det blitt i luften for deg?

– Etter mitt siste regnskap har jeg 1.030 timer, så det har blitt noen turer. Etter hver så utvida jeg sertifikatet mitt.

– Til hva?

– Først til mørkeflyging, så til sjøflyging og i dag til skiflyging. Det er stort sett det jeg gjør i dag, så du kan si at jeg er en sesongflyger.

– Du har hatt egne fly?

– Jeg har hatt egne fly og fly sammen med andre. Jeg har hatt fem seks fly av forskjellige slag og i dag har jeg et amfibiefly. Det er et fly som kan lande på både sjø og land.

– Hvordan er det å fly?

– Fantastisk. Det er rekreasjon i toppklasse. Naturopplevelsene er så absolutt i fokus og gir deg ro i sjel og sinn. Når du har jobba hele uka og så ta deg en flytur, da roer du deg ned. Det er som en dusj, du blir rein for all stress. Du har fått deg et adrenalinkikk!

– Du sa at du ble mekaniker?

– Ja, jeg begynte hos Børre Bersvendsen på Moen og overtok verkstedet i 1970. Det er det som fremdeles omtales som den gamle Mobilstasjonen på Moen.

– Og i dag har du spesialisert deg på Mercedes?

– Vi er tilbake der hvor vi starta, med å være en rent Mercedes verksted og vi har nok å gjøre. Vi har lokale kunder, men også kunder fra Finnmark, Sør–Troms og Nordland.

– Og din sønn Torfinn jobber sammen med deg?

– Det har han gjort siden 1983. Han tok opplæringen hos meg og tok fagbrev. Jeg driver mest med EU–kontroll, han tar seg av alt det andre. Dagens biler har fått utrolig mye elektronikk. Den gangen jeg begynte, var det mekanikk og du måtte ha alt i hodet. I dag er det elektronikk. Du setter bare i en kontakt og så kan du se på PC–en din hva som er galt.

– Så dere dekker hver deres verden?

– Ja, det kan du si. Det er godt at det fremdeles er noen som er oppegående og kan ta seg av mekanikken. Jeg synes det er blitt mye bruk og kast og skifting av reservedeler. Det må være mulig å ta en reparasjon lokalt også.

– Du har nylig feira 80 års dag?

– Da reiste jeg til min datter i Stavanger. Sola flyplass og jeg er like gamle, så hvorfor ikke feire sammen? Det gjorde vi og det var et fenomenalt flystevne med blant annet oppvisning av gamle Spitfire og Mustang jagerfly.

– Hvem er du?

– Jeg er født og oppvokst på Rossvold og der bor jeg i dag. Etter folkeskolen ble det framhaldsskole og så yrkesskolen. Etter det en del kurs i Forsvaret. Begynte på et bilverksted i Tromsø og skrudde på Volvo. Etter to år der kjørte jeg lastebil i et år, men det var bare tull, så etter det ble det her.

– Hobbyer?

– Flyging.

– Luftfart

– Følger reglementet.

– Fisk.

– Sylvia Listhaug.

– Ingen ting.

– Skikkelige veier.