– Det er en dyster statistikk, som ikke vil bedre resultatene i skolen. Vi vet at læreren er den viktigste enkeltfaktoren for læring. Fagene endrer seg, og man får nye verktøy og metoder for læring inn i skolen. Da er det viktig at vi gir lærerne mulighet til etter- og videreutdanning, mener Furuly.

Uenig

Fylkesråd for Utdanning, Roar Sollied (V), er uenig i kritikken.

UENIG Fylkesråd for utdanning, Roar Sollied (V). Foto: Rune Ottarsen

– Hvis du ser på andre veien, så er det slik at vi økt fra 10 til 19 lærere som får videreutdanning, fordi vi dobla budsjettet fra i fjor. Jeg synes det er svært bra at vi klarte å løfte budsjettposten med en million kroner fra forrige budsjett.

Troms fylkeskommune har en trang økonomi. Furuly mener alt avhenger av prioriteringer.

– Jeg har ikke forståelse for avslagene til tross for et stramt budsjett. Det handler om å prioritere opp de viktigste sakene, som skole. Det er tydelig at fylkesråden mener noe annet her. Vi (Høyre red. anm.) har lagt inn ekstra millioner til videreutdanning i vårt alternative budsjett, sier Furuly.

Ineffektivt

Sollied sier de skulle gjerne tatt oss råd til å bruke enda mer, men at man må se hvor man får mest igjen for pengene.

– Jeg er ikke sikker på at innrettinga med videreutdanning er rett. Generelt har vi mest nytte når man kan løfte hverandre opp og dele kunnskapen. Derfor har vi i Troms deltatt i et program som heter International School Leadership (ISL), som skal dele kunnskap. Vi har også over ulike 40 nettverk, for å bringe kunnskap og erfaringer videre, sier Sollied.

Frekvent

Sollied mener man må se hvordan man kan heve kvaliteten i skolen på en mer frekvent måte.

– Opplegget i denne saka er et statlig initierte tiltak. Dessverre er det ikke veldig mye her, som ligger hos Universitetet i Tromsø. Det gir mye reising, som gir oss veldig få videreutdanna lærere. Troms fylke har i dag 1.200 lærere. Fra i år til i fjor har vi dobla antall lærere fra 10 til 19 søkere. Om vi igjen dobler til 40, så sier det seg at det tar lang tid å heve kompetansen. Vi må se hvordan løfte kompetansen på mer frekvent måte, avslutter han.