– Syv kilometer med asfalt. Det synes jeg er helt fantastisk, både som syklist og bilist, sier leder av Astafjord sykkelklubb, Lars-Petter Nilsen.

I likhet med andre veifarende er han betenkt over tilstanden på hovedveiene gjennom Lavangen for tiden. Vinteren har gitt dem hard medfart med hull i hull og større asfaltklumper langs flere strekninger som vegvesenet regelmessig forsøker å reparere. Yrkessjåfører betegner veiene som nedslitte og fylkesråd for samferdsel Ivar B. Prestbakmo ytrer jevnlig et behov på 6 til 8 milliarder for å ta igjen etterslepet på dem.

Forsiktig

– Veiene er i dag ekstremt dårlige flere steder og med tanke på det store sykkelrittet Arctic Race of Norway som i sommer har to etapper igjennom bygda, noe må gjøres, sier Nilsen.

Selv må han være forsiktig når han som aktiv syklist skal ut og trene i vår. Kratrene i veibanen og klumper med asfalt kan lett ødelegge både sykkeltreningen og felger på spinkle landeveissykler.

– Det går å sykle alene eller i små grupper, men under et ritt som ARN, der feltet antagelig kommer samlet i stor fart, er veiene i dag direkte farlige, forteller lederen av den lokale sykkelklubben.

Han vil likevel oppfordre folk til å trimme med sykkelen og gjerne ta den i fatt til jobben.

– Man må huske å se seg for dersom man brått skal svinge unna et hull slik at man ikke blir påkjørt av en bil, sier Nilsen.

Kommer før ARN

Ordfører Bernhardt Halvorsen har bedt vegvesenet komme på befaring for å se tilstanden på Fylkesveiene og får positive signaler.

– Når ordførere ber oss komme på besøk, strekker vi oss langt, svarer avdelingsleder Geir Jørgensen ved vegavdeling Midtre Hålogaland.

Som tilsvar på hva han vil gjøre med fylkesveiene i Lavangen svarer han at dekkeleggingsprogrammet for i år er bestemt. Og der ligger det inne at nær syv kilometer på fylkesveien mellom Fossbakken og Fjellkysten skal asfalteres i sommer samt nær to kilometer ved Fagertun på Fv. 851 i Salangen. Men den hullete og ødelagte strekning gjennom sentrum på Tennevoll er ikke med i planene.

Mindre justeringer

Likevel gir han en stripe av lysglimt og medgir at det kan bli endringer i planene.

– Programmet kan bli endret dersom skadene skulle vise seg å være store på andre strekninger eller ved ekstrabevilgninger. Men uansett er det snakk om mindre justeringer, sier avdelingsleder Jørgensen og legger til at etterslepet på veiene dreier seg om milliardbeløp.

Han vil søke å lappe hullene på veiene slik at det ikke skal oppstå skader på biler og veifarende men medgir at dette er kortsiktige løsninger.

– Betyr det at veiene blir ordnet til ARN skal sykle to etapper igjennom Lavangen og Salangen?

– ARN har jo en dialog med oss mht dekkelegging, slik at vi forsøksvis legger asfalten før rittet går og eventuelt reparere mindre ting. Men jeg vil understreke at vi ikke legger dekke etter ARN sine behov men gjør våre egne faglige vurderinger, sier avdelingsleder Jørgensen i vegavdeling Midtre Hålogaland.

FØR ARN: Vegvesenet vil forsøksvis legge asfalt på veistrekningene der etappene til Arctic Race of Norway går før rittet. Blant annet syv kilometer i Lavangen og to i Salangen. Foto: Norpix