Statens Vegvesen foreslår å nedjustere fartsgrensa langs Strandveien, fra Finnsnes sentrum til Gisundbrua, til 40 kilometer i timen. I dag er det 50-sone langs denne strekninga. Bakgrunnen for Vegvesenets forslag er et økende trafikkbilde ut av sentrum.

– Nemlig fortau på begge sidene av fylkesvei 86, poengterer regionlensmannen.

– Meget dårlige kår

I høringsuttalelsen peker nemlig Nilsen på hvordan myke trafikanter har meget dårlige kår i noen av de mest trafikerte områdene i Lenvik kommune. Han viser da til strekninga fra Finnsnes sentrum mot Islandsbotn og Grasmyrbotn, samt strekninga fra Gisundbrua til Trollvik.

– Dette er strekninger preget av stor trafikk av kjøretøy, og som i stadig større grad brukes av myke trafikanter, skriver Nilsen.

Ifølge han følger ikke trafikksikringstiltakene i sentrumsområdet tritt med næringsutviklinga og trafikkstrømmen.

– Vellykkede nyetableringer på sjøsiden av fylkesvei 86 medfører en betydelig biltrafikk, og en er stadig vitne til mindre trafikkuhell i avkjørsler til næringsområdene, påpeker Nilsen, som påpeker at begge avkjøringene ned til Refa brygge i så måte synes å være særlig utsatt.

– Dette er et område hvor trafikantene, både myke trafikanter og kjøretøy, absolutt fortjener bedre og sikrere løsninger, skriver Nilsen.

Fortjener bedre

Til tross for sin kritiske innstilling til forslaget fra Statens Vegvesen, gir regionlensmannen tommel opp til at fartsgrensa fra sentrum til brua reduseres til 40 kilometer i timen. Han omtaler det imidlertid som et midlertidig tiltak i mangel av andre trafikksikringstiltak.

Seksjonsleder Edel Miljeteig Austlid i Statens Vegvesen er ikke uenig i at de myke trafikantene har dårlige vilkår flere steder i Lenvik. Hun erkjenner også behovet for mer fortau.

– Men det koster å bygge ut fortau, og de pengene har vi ikke. Derfor må vi gjøre det vi kan innenfor de midlene vi har, sier Austlid.

Hun påpeker for øvrig at de i Vegvesenet har fokus på å bedre forholdene etter hvert som det gjøres tiltak på strekninger.

– Det vil føre til forpliktelser for de utbyggerne som gjør tiltak der. Vi prøver å bygge inn litt og litt på denne måten, men på kort sikt gir det ingen god helhet.

– Enn på lang sikt?

– På lang sikt kan det bli lytt bedre, men det er ikke noe håp om noen midler nå. Det må inn som en større sak i de bevilgende planene og den regionale transportplanen som fylkeskommunen jobber med, sier Austlid.

Regionlensmann Arnold Nilsen ved Finnsnes lensmannsdistrikt uttaler seg i en høringsuttalelse kritisk om trafikksikringstiltakene i Finnsnes sentrum. Foto: Carina Hansen