Morselskapet Sparebank 1 Nord-Norge og datterselskapet Eiendomsmegler 1 har for så vidt vært samlokalisert i lokaler i Finnsnes senter siden 2008. Nå har imidlertid Regnskapshuset, som også er ett av bankens datterselskaper, flytta inn i de samme lokalene.

Det er banksjef Siri Lund godt fornøyd med.

– Nå er vi et finanssenter som tilbyr hele produktbredden til alle kundene våre – bank, forsikring, investeringer, finansiering, eiendomstjenester og regnskapstjenester. Dette styrker oss og gir bedre kundeopplevelser, mener Lund.

Samlokaliseringa er et grep som er tatt i forbindelse med en omorganiseringsrunde i Sparebank 1 Nord-Norge. I den anledning er det utpekt at 16 av de 38 bankkontorene i landsdelen skal være finanssentre, og altså ett av dem på Finnsnes.

– Vi er et fullverdig finanshus som betjener kunder i hele Midt-Troms.

Samlet kompetanse

Med samlokaliseringa er 35 ansatte samla under samme tak, 23 hos banken, tre hos Eiendomsmegler 1 og ni hos Regnskapshuset.

– Snart blir vi ytterligere en til i Regnskapshuset, sier daglig leder Øivind Søreng.

Han er ikke i tvil om at samlokaliseringa vil oppleves positivt hos kundene, og nettopp en bedre kundeopplevelse er bakgrunnen for grepet som er tatt.

– Her får vi et større kompetansemiljø, noe som gjør noe med oss alle. Med en enda større kompetanse å spille på kan vi levere et enda bedre tilbud, understreker Søreng.

Regnskapshuset holdt tidligere hus i kontorlokalene i Finnsnes Panorama.

– Så vi har bare flytta 200 meter, men det er noe med det å være samla under samme tak.

Åpenbar fordel

Nærhet til kundene, kjennskap til markedet og kompetanse er også viktige satsingsområder for Eiendomsmegler 1. Daglig leder Halgeir Johannessen ser imidlertid også klare fordeler med nærheten til banken og rådgiverne der.

– Ting går fort nå for tida, og da er det greit at veien er kort når finansieringa skal på plass, understreker han.

Selv om bruken av bankens selvbetjente løsninger på nett er stadig økende, poengterer banksjef Lund at de webbaserte løsningene ikke er ønsket av kundene i alle tilfeller.

– Når man skal gjøre større investeringer, eksempelvis å kjøpe sitt første hus eller i forbindelse med skilsmisse eller dødsfall, ser vi at kundene ønsker å rådføre seg med rådgivere. Derfor er fysisk tilstedeværelse viktig, understreker hun.

– Banken tar samfunnsansvar

Sparebank 1 Nord-Norge har skaffet hjertestartere til sine finanssentre. I Midt-Troms blir apparatene plassert ut i bankens lokaler på Finnsnes, på Bardufoss og på Storsteinnes. Bankens ansatte gjennomgår i den anledning opplæring i bruk av hjertestarter, samt kurs i førstehjelp og livredning.

– Dette er en del av bankens HMS-arbeid, men er også en måte vi tar et utvidet samfunnsansvar på. Å bruke tid på slik kursing er vel anvendt tid ettersom det kan bidra til å redde liv, sier banksjef Siri Lund.

I forbindelse med satsinga har banken knytta samarbeid med Norsk Folkehjelp. Instruktør Guttorm Skovly, som tirsdag var på Finnsnes for å holde kurs, gir ros.

– Det er kjempebra at så mange som mulig er med på å ta ansvar, mener han.

Instruktøren understreker at bruk av hjertestarter og hjert-lunge-redning (HLR) øker sannsynligheten for overlevelse dersom en person får hjertestart.

– Dersom noen skulle behove hjertestarter skal man vite at det finnes her i banken. Våre medarbeidere er også godt kurset i hvordan hjertestarteren skal brukes.

Kurs: De ansatte i Sparebank 1 Nord-Norge på Finnsne sble kurset i bruk av hjertestarteren tirsdag. Her er det Hanne Gundersen (t.v.), instruktør Guttorm Skovly, Rolf Arne Andreassen og Siri Lund som får prøvd seg. Foto: Maria Holm Simonsen Foto: Maria Holm Simonsen