Jon Eirik Jakobsen fra Finnsnes og Thorstein Klingenberg fra Tromsø fikk prestisjeoppdraget med stand og lanseringen av Norges Sjømatråds nye opphavsmerke under sjømatmessen i Brussel tirsdag.

Jakobsen og Klingenberg har nettopp startet opp sitt eget firma Moloen AS, hvor de lager konferanser, firmaarrangementer, messer og andre live-produksjoner for store næringslivsaktører.

– Det er helt fantastisk i vår første driftsmåned å få et slikt ærefylt oppdrag. Vi er veldig ydmyk og stolt, sier Jakobsen på telefon til Folkebladet fra Brussel.

Senja i fokus på standen

Jakobsen og Klingenberg har tegnet og bygd opp sjømatrådets stand i tillegg til at de har tilrettelagt innholdet.

– Vi har blant annet en veldig stor skjerm på 6,6 x 3,4 meter som viser bilder fra noe av det vakreste kyst-Norge har å by på. Og da måtte vi selvfølgelig ha med mange bilder fra Senja, sier Jakobsen, og sier de mest sentrale bildene er fra Bøvær, Flakstadvåg og Husøya.

Jakobsen sier videre at standen deres er den mest fotograferte på hele messa i det øyeblikket Folkebladet snakker med han.

Jakobsen sier bildene fra Senja passet veldig godt med det nye opphavsmerket til sjømatrådet.

«Seafood from Norway»

Det nye opphavsmerket «Seafood from Norway» ble lansert og avduket på standen av fiskeriminister Per Sandberg og administrerende direktør i Norges Sjømatråd Renate Larsen.

Merket skal erstatte dagens «NORGE»-logo og vil fortsette å være en felles verdi for hele den norske sjømatnæringen.

– Sjømat er en av Norges viktigste eksportnæringer, og har potensiale til å bli vår sterkeste merkevare globalt. Med det nye opphavsmerket tydeliggjør vi Norge som avsender og garantist for verdens beste sjømat. Vi ønsker et opphavsmerke som hele sjømatnæringen kan være stolt av, og bidrar til å løfte næringen inn i en fremtid der sjømat er vår viktigste eksportvare, sier Larsen i en pressemelding.

Sjømatrådet vil at det nye opphavsmerket skal øke synligheten og gjenkjennelsen globalt, på tvers av markeder, produkter og arter.

Senja var i fokus da bildene rullet på storskjerm fra sjømatrådets stand i Brussel.