– Vi hadde for så vidt heller ikke forventa et enormt trykk på akkurat våre satsingsområder, medgir Linda Lien, prosjektleder i Sjømatklyngen Senja.

Sjømatklyngen, som representerer stort sett det som er av sjømatrelaterte bedrifter i senjaregionen, har som kjent engasjert seg for å tydeliggjøre de infrastrukturelle kjerneproblemene for godstrafikken på Senja. Foreninga har i den anledning satt søkelyset på behovet for å satse på sjømatveier.

Bra for Senjahopen

Et konkret Midt-Troms-prosjekt som er inkludert i NTP er utbedringa av havneanlegget i Senjahopen. Totalt 139 millioner kroner er satt av til tiltaket.

– Dette er jo noe som har ligget inne i planene, og det var alltids en fare for at det kunne falle ut. Derfor er vi glade for at prosjektet kom med. Havneanlegget i Senjahopen er på den andre siden ingen flaskehals for godstransporten, og har sånn sett ingen betydning for oss, sier Lien.

– Hvor mye av potten til fylkesveiene som havner i Troms tørr jeg ikke si noe om, men det vil nok bli «peanuts» i det store bildet, sier Lien som ikke er enig med de som omtaler potten satt av i NTP som et rassikringsløft.

Lien poengterer likevel viktigheten av at de fra Sjømatklyngen står på for å synliggjøre behovet for tiltak på sjømatveiene på Senja når de fylkeskommunale midlene skal fordeles.

– Vi har forståelse og sympati for at de fylkeskommunale midlene ikke er tilstrekkelige. Da er det imidlertid destod viktigere å gjøre de riktige prioriteringer, så vi må bare holde trykket oppe for de veiene som vi har framhevet som viktige, sier Lien.

Viktig synliggjøring

Prosjektlederen peker på at vi nå går inn i en politisk oppmerksom tid med valgkamp, noe som de i Sjømatklyngen mener at kan utnyttes.

– Viktig ledd i utviklingen

Bedriftene i havneområdet i Senjahopen sier tilskuddet et viktig for fremtiden.

FORNØYD Konsernsjef i Nergård AS, Tommy Torvanger, sier det er et viktig tilskudd.

Flere av bedriftene tilknyttet havneområdet i bygda er kjempefornøyd med tildelingen i national transportplan (NTP), som ble lagt frem onsdag.

– Vi er mange aktører her ute som satser og ønsker å fortsette med det. Tilskuddet er et viktig ledd for å fortsette denne positive utviklingen, sier Tommy Torvanger, konsernsjef i Nergård AS til Folkebladet.

Samarbeid

Nå er det viktig å legge press for å få fortgang i planene, forteller Torvanger videre.

– Å legge tilrette for større båter er viktig både med tanke på fiskebåter og gods. Da er det viktig med mudring i innseilingen. Det er også viktig at det andre punktet blir prioritert. Alle aktørene her ute har et godt samarbeid og har et godt felles syn på saken. Vi skulle selvfølgelig ha fått noe mer i første periode, slik at vi fikk fart på dette. Vi er glad for å ha kommet på kartet, men vi vil kjempe for å få mer fort, sier Torvanger.

Dypere båter

Frank Magne Hansen, daglig leder i Aksel Hansen Senjahopen, synes det er positivt at det skjer noe, spesielt med tanke på utviklingen på båtene.

– Det er en kjennsgjerning at det er grunt her. Båtene de blir bare dypere og større. I dag er fiskebåtene dypere enn mange andre båter. Slik som det er nå, er det alt for trangt og lite for båttrafikken som er her, sier Hansen.

I første periode får havneanlegget 39 millioner, mens det i neste periode står oppført 100 millioner kroner.