Det var i fjor at Senja videregående skole avdeling Finnfjordbotn gjorde alvor av et forslag som omhandlet fjernundervisning. Det går ut på at undervisningen foregår live på nett hvor læreren forklarer og gjør forsøk som elevene kan følge med på uten å være tilstede i klasserommet. I første omgang dreier det seg bare om fysikk-faget.

Elevrådsrepresentant ved Senja VGS avdeling Finnfjordbotn Patrick Holmstad er klar i sin tale når han forteller om en misnøye som har bredt om seg blant elevene.

– I utgangspunktet kan jeg se for meg at dette kan funke i fremtiden, men ikke sånn som det er nå. Elevene vegrer seg for å velge fysikk på grunn av dårlige oppfølging. Det er i alle fall følelsen flere har beskrevet til meg, forteller Holmstad bekymret.

Gir muligheter

Fjernundervisningen gjør at elever som ønsker å velge fysikk ved Sjøvegan VGS og Bardufoss Høgtun VGS, kan det. Skolene samarbeider om kostnadene og fjernundervisningen redder, ifølge realfag- og fysikklærer Gøran Johansen, fylkeskommunen og skolene fra større økonomiske tap.

– Vi har hatt en prøveperiode på ett år nå, og i utgangspunktet er vi fornøyde. Jeg er enig i at det fortsatt må gjøres en god del for at det skal fungere, og vi håper på å oppgradere utstyret betraktelig før høsten. Det vil gjøre mye, forteller Johansen.

Han synes det er utrolig hensiktsmessig med fjernundervisningen og poengterer at dette er noe skolene skal satse på fremover.

– Dette er noe som blir mer og mer aktuelt for hver dag som går. Den største fordelen er jo helt klart at det nå sitter elever på Bardufoss og i Sjøvegan som kan velge fysikk. Målet er jo å gjøre faget tilgjengelig for de som ønsker å ta det.

Bekymret

Holmstad og resten av elevrådet er redde for at dette vil gjøre elevene mer usynlig i klasserommet og at flere vil falle fra.

– Det vil bli vanskeligere for hver enkelt elev å få den hjelpen og oppfølgingen som trengs. Terskelen for å spørre om hjelp vil også forhøyes når det man lurer på blir mer tydelig. Læreren kan nemlig ikke bruke veldig mye tid ved den enkelte elevs pult.

Dette tror imidlertid ikke Johansen vil bli det største problemet.

– Hver femte fredag skal vi ha felles fagdag, hvor elevene ved de to andre skolene kommer hit og har fysikk sammen med våre elever. Vi skal bruke god tid på å la elevene bli kjente med hverandre, også er det viktig å jobbe med at det skal føles trygt for elevene å si ifra om de ikke forstår. Vi kommer også til å ha et slikt system som gjør at elevene selv kan gå inn og markere det læreren har skrevet på ei digital tavle som de ikke forstår. Jeg tror at med enda mer planlegging vil dette gjøre det enklere for elevene å lykkes i faget.

- Inkludér oss

Foreløpig er det bare et prøveprosjekt som skal testes ut ett år til, dog med bedre utstyr. Johansen er utelukkende positiv og sikker på at dette er fremtiden.

– Jeg kan forstå at elevene kanskje er usikre på dette enda, men det skal gis ordentlig informasjon underveis og de er velkomne til å dele det de måtte være uenig i.

Dette ser Holmstad på som positivt og avslutter med ei klar oppfordring til ledelsen:

– Dere må ta oss med i utviklinga! Vi er et viktig verktøy. Hold oss oppdatert underveis, så skal det nok gå fint.

Realfag og fysikklærer Gøran Johansen er optimistisk til å utarbeide et godt og hensiktsmessig fjernundervisningsopplegg. Her viser han hvor nye, større digitale skjermer skal stå. Foto: Lisa Bakkelund