Representanter fra bedriftene i Arena Lønnsomme Vinteropplevelser er tirsdag og onsdag denne uken på klyngesamling i Kunnskapsparken på Finnsnes. På samlingen blir det holdt foredrag om blant annet nye prosjekter og hvordan man kan utvikle vinterturismen videre.

Bratt uvikling

En thailandsk turoperatør skal for eksempel fortelle om at de ønsker flere produkter om vinteren. Derfor er det viktig for bedriftene å tilegne seg mer kunnskap for å skape nye og bedre produkter.

– Vi står jo foran mange utfordringer i reiselivet og det er viktig at aktørene er forberedt på det som kommer. Da er kompetanse og kompetanseutvikling veldig viktig, sier Berglund.

Vinterturismen i nord har hatt en eksplosiv vekst de siste årene og da gjelder det for reiselivsbedriftene å henge med.

– Det er klart at når det er en så bratt utvikling som det er, så er det mange behov som oppstår. Da er det behov for å formalisere kompetanse, både i forhold til drift, språk, innovasjonsprosesser og mange forskjellige ting, forteller prosjektlederen.

Enkle opplevelser

Reiselivssjef i Visit Senja, Line Miriam Sandberg, holdt tirsdag et foredrag om utvikling av vinteropplevelser i regionen. Ifølge Sandberg foregår det veldig mye bak i kulissene med muligheter bedriftene har til å utvikle nye produkter.

– Potensialet er stort og det gjelder å tilby turistene kanskje det vi selv ikke tar som en opplevelse, fordi vi er så vant til det. Men selv det å bare stå i naturen og lytte til stillheten er noe ikke alle opplever, sier Sandberg, som mener man ikke nødvendigvis må tilby ekstremturer til de høyeste toppene.

– Enkle opplevelser som å tenne bål og sove ute en vinternatt er også ganske eksotisk for noen. Det er også en salgsvare og ting bedriftene kan utvikle til å bli gode reiselivsprodukter, sier hun.

Samarbeid

Arena Lønnsomme Vinteropplevelser har nå eksistert i noen år og fokuserer på å løse utfordringer den enkelte bedriften ikke kunne løse på egenhånd. Bedriftene i klynga samarbeider i dag om produkter og kommersielle prosesser.

– Bedriftene mener samarbeidet har hatt mye å si. De har fått et par gode samhandlingsarenaer som gjør at de samarbeider bedre, de lager nye produkter på en bedre måte og de selger mer effektivt enn det de gjorde tidligere. Så det har hatt ganske mye å si, sier Berglund.

Reiselivssjef Sandberg er enig med prosjektlederen i at samarbeidet er verdifullt for bedriftene.

– Det har masse å si for reiselivet egentlig i hele Nord-Norge. Men det er en spesiell anledning til å kunne hente informasjon, ideer og få kunnskap om hva som skjer ellers og trendene fremover, så det er en viktig møteplass.

Potensial: Reiselivssjef Line Miram Sandberg mener det ligger et stort potensial i å tilby turistene enkle opplevelser.