Han er informasjonssjef i Lenvik komune, og i midten av denne måneden kvittet kommunen seg med det meste av papirpost – for godt.

– Det har gått forholdsvis brukbart. Det ligger implisitt i teknikken at alt ikke fungerer fra første øyeblikk – og det som har sviktet, har vi funnet løsninger på, sier han.

Leses digitalt

De siste to ukene har rundt 200 digitale brev blitt sendt ut til innbyggere i kommunen. En tredjedel av dem er sendt til «Sikker Digital Postkasse».

De brevene som ikke åpnes i Altinn, blir automatisk sendt fysisk til mottakerens postkasse etter to dager.

– I starten fikk vi en del tilbakemeldinger etter at det gikk ut flere innholdsløse brev. Vi løste problemet og alle brevene er sendt ut på nytt, svarer han.

Svestad påpeker at hvis folk opplever problemer, eller mottar brev de ikke forstår innholdet av, må de ta kontakt med kommunen.

Besparende

Barneverntjenesten har også nylig tatt i bruk det digitale systemet og har sendt ut rundt 50 brev.

– Senter for læring og integrering, helsesøstertjenesten og deler av helse- og omsorgstjenesten kommer etterhvert. Nå har vi gjort oss litt erfaringer i forhold til hvordan dette fungerer rent praktisk og teknisk, sier han.

Han poengterer at det er flere som har opprettet «Sikker Digital Postkasse» etter at kommunen varslet digitalisering.

– Vi merker tidsbesparelsen det tar for de ansatte allerede, men det nye systemet innebærer en ny arbeidsmetodikk som hver enkelt må få innarbeidet. Når man får det inn i fingrene, vil det forhåpentligvis fungere knirkefritt, sier informasjonssjefen avslutningsvis.