Endringa trår i kraft 3. april. Etter denne tid vil Nav Berg kun ha åpent for «drop in» fire timer på tirsdager. Informasjonssjef Solveig Jacobsen i Nav Troms bedyrer at det ikke betyr en dårligere tjeneste til folket i Berg.

– Vi mener tvert imot at dette skal gi oss mulighet til å gjøre en enda bedre jobb og drive en best mulig oppfølging for de som trenger det mest. Det kan vi ved å ikke bruke tid på å bemanne et mottak hvor kanskje et par stykker stikker innom for å høre om noe de egentlig kunne sjekket hjemmefra, sier Jacobsen.

Digitalt fokus

Informasjonssjefen understreker nemlig at Navs nettløsning legger til rette for at folk kan undersøke og ordne ganske mye på egen hånd.

– Vi sier jo at nav.no er det største Nav-kontoret, og det er åpent 24 timer i døgnet. Man kan få gjort veldig mye der gjennom telefon eller på chat, poengterer hun.

For de som trenger det, vil det også være anledning til å ringe og avtale møter hos Nav Berg dersom det er ønskelig.

– Det gir oss også bedre muligheter til å forberede oss i stedet for at folk skal stikke innom for en «der og da»-samtale som man kanskje egentlig ikke får så mye ut av.

Tilpasser seg

– Forventer dere noen reaksjoner på disse endringene i åpningstidene?

– Egentlig ikke, for erfaringer fra andre steder i landet og også her i Troms viser at brukerne ikke opplever endringene som dramatiske. Alle får jo hjelp uansett, sier Jacobsen.

Informasjonssjefen poengterer også at Nav-systemet – i likhet med andre statlige etater – dreies mot mer bruk av digitale løsninger.

– Kan det hende at den samme endringa i åpningstid kommer flere steder i Troms?

– Det kan ikke utelukkes. Det skjer jo mye i Nav, samt når det gjelder kommunestrukturer og regionstruktur. Vi må egentlig bare følge med og tilpasse oss omgivelsene, sier Jacobsen.