Frustrasjonen rundt de høye drivstoffprisene på Finnsnes er stor. På Folkebladets facebook-sider har flere likt og delt et bilde av prisene ved en stasjon i Tromsø. I Ishavsbyen kan prisen på drivstoff være over tre kroner billigere enn på Finnsnes, om man inkluderer Tromsøavgiften.

– Hva med å boikotte stasjonene på Finnsnes og heller tanke i Finnfjord og på Silsand, bare for å sette det på spissen ? Det er på tide at folket også gjør noe. Dere som tanke til den prisen godtar jo det på en måte, skriver Fredrik Strøm Lund i kommentarfeltet.

Vesentlig utgift

Samtidig som folk irriterer seg over drivstoffprisene i sosiale medier, er det også misnøye med prisforskjellen i det lokale næringslivet på Finnsnes.

– Det er sånn at bensinstasjonene på Finnsnes på sitt billigste, likevel er dyrene enn bensinstasjonene i Tromsø på sitt dyreste. I forhold til Tromsø er det veldig dyrt for oss og en vesentlig utgift. Vi er ikke så veldig happy med det og skulle gjerne sett at vi i hvert fall kunne ligge på samme nivå som Tromsø, selv om de har en krone mer enn oss i avgift, sier Tor-Birger Pettersen, styreleder i Finnsnes Taxi.

Pettersen estimerer at de 15 taxiene de har fyller drivstoff for mellom 10.000 og 15.000 hver i måneden.

Større konkurranse

Konkurransetilsynet mener få bensinstasjonkjeder og stilletiende priskoordinering svekker konkurransen i drivstoffmarkedet. På Finnsnes ligger bensinstasjonene tett samlet i sentrum og kan følge med på hverandres priser. Pettersen tror konkurransesituasjonen i Tromsø gjør at prisene der presses ned.

– Der er det vel flere stasjoner og kjeder i Tromsø. I tillegg til Statoil, Shell og Esso, har du Uno-X, Best og disse billigkjedene, sier Pettersen.

Utenfor sentrum

En konkurrent til bensinstasjonene på Finnsnes er dieselstasjonen til Bunker Oil i Finnsnes Industripark i Finnfjord. På Facebook er det også flere som kommenterer at de heller tanker i Finnfjord enn i sentrum.

– Selv har jeg ordnet meg Bunker Oil-kort for lenge siden, skriver Fred Jørgen Kampevoll, som er ikke alene om å ha gjort nettopp det.

– Vi har fått tilbakemeldinger på at det har blitt mer kø og det bestilles oftere kort på nettsidene vår enn før til distriktet rundt Finnsnes, bekrefter Bjørn Henrik Andreassen, salgssjef auto og industri i Bunker Oil avdeling Tromsø.

Mye tyder dermed på at folk følger oppfordringen seniorrådgiver Sigurd Birkeland i Konkurransetilsynet tidligere har uttalt til Folkebladet.

– Vi prøver å opplyse konsumentene med å si at det er viktig å fylle når det er billigst og gå til den stasjonen som er billigst, så stasjonene opplever at det lønner seg å være billigst.

Dieselstasjonen til Bunker Oil i Finnfjord har blitt det foretrukne alternativet for mange bilister som synes det er for dyrt å fylle tanken i Finnsnes sentrum. Foto: Amund Hansen