Og signalene fra Salangen kommune er klare. De vil følge opp Fylkesmannen i Troms som vil til livs tillatelser som gis utenfor regelverket.

Liberal tilnærming

Det gjelder minsteavstanden på 2,5 kilometer i luftlinje til nærmeste brøyta vei, at det kun er tillatt å frakte bagasje og utstyr, ren persontransport er ikke lovlig etter regelverket. Og det skal settes et tak på antall turer. Landbrukssjef Inge Fredheim i Salangen kommune innrømmer at kommunen har kjørt en for liberal linje i mange år.

– Vi er nok i et godt selskap med andre kommuner i denne saken. Det starta jo med saken i Lenvik. Så har de begynt å se på flere kommuner. Dette kommer ikke overraskende på meg. Denne praksisen har vi hatt i Salangen siden loven kom i 1977. Det har hele tiden vært en liberal tilnærming til lovverket. Samtidig har ikke fylkesmann hatt særlig mange lovlighetskontroller på dette før nå, sier Fredheim.

– Vi må bare legge om praksisen og få det innenfor gjeldende lovverk. Verken vi eller politikerne har noe valg. Riset bak speilet om vi ikke endrer praksis er at de kommer til å kreve lovlighetskontroller av vedtakene, sier Fredheim.

– Hva blir konsekvensene ved at kommunen følger regelverket?

– Jeg har ikke gått nøyaktig inn på det, men mange som i dag kjører til hyttene vil rammes. En tredjedel er helt kurant, en tredjedel er åpenbart for kort og vil ikke få fornya dispensasjon og overfor den siste tredjedelen må vi gjøre en konkret vurdering og se på reelle traseer. Det er litt rom for å vurdere etter skjønn i forhold til grensa på 2,5 kilometer. Dette er ting vi må ta i dialog med fylkesmann, sier Fredheim.

– Hva med antall turer til hytta?

– Det har aldri vært satt tak på et antall turer de får lov å kjøre til hyttene i Salangen. Vi har ikke fått noe pålegg om dette. Flere andre kommuner har samme praksis som oss. Men dette må vi vurdere, sier han.

Kommer innstramminger

– Det er kun tillatt med transport av bagasje og utstyr?

– Ja, slik har det vært hele tiden. Men her har praksisen utviklet seg. Du vil nok møte mange hytteiere med kun seg selv på en tom skuter. Det er ikke et uvanlig syn, men det er egentlig ulovlig kjøring. Spørsmålet kan være om vi setter krav om tilhenger for eksempel. Men det må vi diskutere, sier han.

– Så det kommer innstramminger i Salangen?

– Ja, vi må følge loven. Når noen mener vi ikke gjør det må vi innrette oss. Vi kan uansett ikke ha ulovlige vedtak i kommunen. Men vi trekker ikke inn noen dispensasjoner, vi tar det når de skal fornyes. Jeg regner med at det blir en trøkk på dette rundt i overgangen til 2018. Jeg tror vi har 30-40 saker som går ut da. Dette er jo ressurskrevende saker, vi må finne ut hvordan vi skal løse det, sier Fredheim.

Ikke et problem

Frank Molvik i Dyrøy kommune forteller at kravet om 2,5 kilometer til nærmeste brøyta vei ikke er noe problem i hans kommune.

– I Dyrøy følger vi regelverket i forhold til at det skal være minst 2,5 kilometer fra nærmeste brøyta vei og de får en kart-trase de må følge. Og alle dispensasjoner som blir gitt sendens kopi til fylkesmann og politiet. Er det under 2,5 kilometer til nærmeste brøyta vei har de et forklaringsproblem, sier Molvik.

– Så Dyrøy følger regelverket?

– Ja, det håper jeg og tror vi gjør. Så langt har jeg ikke fått noen korrektiver. Dispensasjoner for kjøring til hytte der formålet er transport av bagasje og utstyr er en av de enkle å gi, sier han.

Moldvik har gitt 16 dispensasjoner for sesongen der 10 av dem er med vedlagt helseattest fra lege.

– Tidligere fikk vi kritikk fordi alle fikk tillatelse, men det er jo slik at folk kommer innom og spør, og har de ikke hjemmel får de beskjed om det. Da søker de ikke og får heller ikke avslag. Har de mindre enn 2,5 kilometer til hytta er det ingen grunn til å søke, sier Moldvik